Ukrajinský ministr pod palbou kritiky. Před další zimou zanedbal decentralizaci energetiky

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Ukrajinskému ministrovi energetiky Germanu Galuščenkovi je vyčítáno, že podcenil decentralizaci energetických zdrojů. Zemi hrozí, že bude mít během zimy problémy s dodávkami elektřiny.

Celý článek
0

„Pojďte makat rukama.“ Influenceři se nadchli pro manuální práci, Češi nad ní ohrnují nos

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Opravit nebo něco vytvořit vlastníma rukama? Američtí influenceři podle nové módní vlny objevili kouzlo manuálních a technických prací, které začali popularizovat mezi dětmi a mládeží. V rozsáhlém průzkumu se mladí lidé i rodiče vyjádřili, že takové profese mohou být stabilní a kreativní. Významnou roli v tomto posunu hrají sociální sítě.

Celý článek
0

Dívka z generace Z si stěžovala na zacpané ucho. Matka v něm objevila zapomenutá antidepresiva

Běžné čištění uší proměnilo mladou Abby Hoffman v hvězdu sociálních sítí. Když při hygienické proceduře nedokázala vložit vatovou tyčinku do ucha, propadla panice. Přivolaná matka následně v uchu objevila pilulku antidepresiva. Abby o své zkušenosti ihned referovala na sociálních sítích, kde našla vlnu solidarity od svých vrstevníků.

Běžné čištění uší proměnilo mladou Abby Hoffman v hvězdu sociálních sítí. Když při hygienické proceduře nedokázala vložit vatovou tyčinku do ucha, propadla panice. Přivolaná matka následně v uchu objevila pilulku antidepresiva. Abby o své zkušenosti ihned referovala na sociálních sítích, kde našla vlnu solidarity od svých vrstevníků.

Celý článek
0

Peking se překvapivě vzdal železnice do Střední Asie

Napětí okolo Tchaj-wanu přinutilo Čínu pohřbít ambiciózní logistický projekt.

Peking se překvapivě vzdal železnice do Střední Asie
ilustrační foto | Shutterstock.com

Čína odložila na neurčito výstavbu železniční trati Čína–Kyrgyzstán–Uzbekistán, která se měla začít stavět letos na podzim. Pro Biškek a Taškent je to špatná zpráva, Kazaši a Rusové jsou naopak rádi – a o to jde. Trasa měla být alternativou pro dodávky čínského zboží do Ruska (případně do Evropy), čímž by Astana přišla o poplatky za celní odbavení, uvedl pro server Silkroadbriefing.com Gennadij Bessonov, generální tajemník Mezinárodní koordinační rady pro transeurasijskou dopravu. „Projekt je připraven, ale Peking, Biškek a Taškent se zatím nedokázaly dohodnout na penězích, respektive na poměrech jeho financování,“ řekl Bessonov. 

Každý chce být důležitý

Kyrgyzstán ani Uzbekistán peníze na financování projektu nemají. Číňané by sice mohli vše postavit sami, ale železnice pro ně v současné době není prioritou, protože po Transsibiřské magistrále a trase Dostyk (Kazachstán)– Orenburg – Brest již jezdí vlaky o objemu asi 600 tisíc standardních kontejnerů ročně, píše server časopisu Business New Europe. „Každý ve Střední Asii se dnes chce stát důležitým uzlem nákladní dopravy, ale vše se odvíjí od peněz – a ty často chybějí,“ cituje BNE Bessonova.

Vybudování železnice mělo původně (v roce 2003) stát dvě až tři miliardy dolarů, ale do dneška se předpokládaný rozpočet minimálně zdvojnásobil. O peníze však tentokrát nejde až v první řadě; ještě důležitější jsou geopolitické ohledy. 

Projekt železnice Čína–Kyrgyzstán–Uzbekistán o délce 454 kilometrů má propojit železnice Číny a Uzbekistánu přes území Kyrgyzstánu a následně je spojit s evropskou železniční sítí přes Turkmenistán, Írán a Turecko jako součást dopravního systému Nové hedvábné stezky. Kromě poplatků, o které by přišli Kazaši, by vybudování nového železničního koridoru ubralo na váze Rusku coby jediné možné destinaci čínského zboží. 

Profesor Rayymkul Menděkejev, ředitel Výzkumného ústavu pro stavby odolné vůči zemětřesení při Kazašském ústavu pro strategická studia (KISI) uvedl, že výstavba této železnice není pro Rusko a Kazachstán výhodná. Rusům současný stav vyhovuje lépe, protože jim dovoluje ve Střední Asii účinněji uplatňovat svůj politický vliv.

Peking se zjevně chce vyhnout zhoršení vztahů s Kazachstánem a Ruskem v důsledku výstavby železnice. Jedním z důvodů je rostoucí napětí stran Tchaj-wanu na pozadí americké diplomatické ofenzivy v Asii, jíž se administrativa prezidenta Joea Bidena intenzivně věnuje. 

V podmínkách rostoucí eskalace je každý hypotetický spojenec důležitý – a Rusové v tomto směru Číňany bezvýhradně podporují (ne že by měli moc na vybranou). Naopak Kazachstán hraje svoji kartu šikovně: není zcela v područí Moskvy ani Pekingu, ale snaží se naslouchat i Washingtonu; říká tomu „multivektorová politika“. Odložením výstavby železnice Čína–Kyrgyzstán–Uzbekistán na neurčito (jež se podle všeho rovná pohřbu bez obřadu) Čína učinila Kazachstánu jednoznačný ústupek.

Proti zákonům logistiky?

Projekt železnice o délce 454 kilometrů měl propojit železnice Číny a Uzbekistánu přes území Kyrgyzstánu a následně zprostředkovat i spojení s evropskou železniční sítí přes Turkmenistán, Írán a Turecko jako součást dopravního systému Nové hedvábné stezky.

Logisticky vzato by však stavba nebyla ideálním projektem, i kdyby nebylo finančních a geopolitických ohledů. Kubat Rachimov, odborník na infrastrukturní projekty ve střední Eurasii a autor knihy Výstavba Chujsko-ferganské transkyrgyzské železnice, upozornil, že na trase by se nacházelo osm státních hranic, dvě procedury výměny podvozků (nejprve na kyrgyzsko-čínské hranici a poté na turkmensko-íránské hranici) a trajektový přechod přes turecké jezero Van. To podle Rachimova „odporuje zákonům logistiky“.