ORLEN Unipetrol posouvá železnici do zelené éry. Elektrifikace vlečky v Litvínově šetří čas i přírodu
Dieselové lokomotivy v průmyslovém areálu ORLEN Unipetrolu v Litvínově dostávají postupně výpověď. Skupina zde právě dokončila elektrifikaci klíčové železniční vlečky za 97 milionů korun, z nichž téměř polovinu pokryly fondy EU. Projekt je dalším kamínkem v mozaice dekarbonizační strategie, která má firmu dovést k uhlíkové neutralitě do roku 2050.
šéfredaktor
Od dieselu k elektřině: Provozní revoluce v Litvínově
Sedm a půl kilometru kolejí, desítky vagonů denně a tisíce tun chemických surovin. Železniční vlečka v Litvínově funguje jako tepna, která propojuje místní rafinérie s celostátní sítí i evropskými trasami. Doposud však její provoz brzdila jedna věc: nutnost přepřahat dieselové lokomotivy za elektrické. „Díky novému trakčnímu vedení už elektrické stroje zvládnou manévrování samy. Ušetříme stovky hodin ročně a výrazně snížíme emise,“ vysvětluje pro tisk Jaroslav Dvořák, jednatel dceřiné společnosti ORLEN Unipetrol Doprava.
Optimalizace není jen o ekologii. Eliminace čekání na přestavění vlaků zvyšuje bezpečnost i plynulost logistiky. Firma navíc vsadila na moderní vozový park – elektrické lokomotivy jsou tišší, výkonnější a v dlouhodobém horizontu levnější. „Nejde jen o lokální zlepšení. Plnohodnotné napojení na celostátní síť posiluje naši pozici v mezinárodní přepravě,“ dodává Dvořák.
Uhlíková neutralita 2050: Vize, která se rýsuje kolejí
Litvínovský projekt není osamělým gestem. ORLEN Unipetrol systematicky investuje do technologií, jež snižují dopad na klima – od úsporných výrobních procesů po obnovu krajiny v okolí svých závodů. „Každá taková investice má dvě roviny: okamžitý provozní benefit a dlouhodobý příslib pro region i planetu,“ komentuje Dvořák. Skupina navíc elektřinu pro vlečku částečně čerpá z obnovitelných zdrojů, což emise dále stlačuje.
Ambice firmy sahají za hranice Česka. Její dopravní divize už dnes zajišťuje přepravu do Beneluxu nebo na Balkán a služby rozšiřuje o pronájem vozů, opravy či poradenství. „Elektrifikace vlečky nás posouvá blíž k evropským standardům. Chceme být partnerem, který nabízí udržitelná řešení napříč průmyslem,“ uzavírá Dvořák.
Širší dopad: Když průmysl táhne region nahoru
Investice do zelené infrastruktury má i sociální rozměr. ORLEN Unipetrol jako největší tuzemský rafinér zaměstnává přes 6 000 lidí a jeho modernizační projekty vytvářejí pracovní místa v oborech od strojírenství po IT. Litvínov, tradičně spojovaný s těžkým průmyslem, se tak postupně proměňuje v laboratoř udržitelných technologií. A zatímco dieselové lokomotivy dobíhají svou éru, elektrická trakce otevírá dveře budoucnosti, která sviští po kolejích bez kouře.