Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Miliony dieselových aut v ohrožení. Němci se nechtějí smířit s nařízením Bruselu

Dieselová auta, i když splňují současné evropské emisní normy, mohou být od nového roku v rámci EU vyřazena z provozu. Čeká se na rozhodnutí evropského soudu.

Miliony dieselových aut v ohrožení. Němci se nechtějí smířit s nařízením Bruselu
Německo varuje, že miliony dieselových aut budou od začátku roku 2025 zakázány | foto Shutterstock.com

Vedení Evropské unie se chce zbavit dieselových motorů u osobních aut všemi dostupnými prostředky, čímž riskuje zbytky důvěryhodnosti u většiny Evropanů. S tímto komentářem přišel web německého časopisu Focus.

Reaguje na zprávu německého deníku Bild, který informoval o listopadovém jednání Soudního dvoru EU. Má rozhodovat o tom, zda povolení pro naftové osobní vozy emisních tříd Euro 5 a 6 bude i nadále platné.

Podle Bruselu se musí emise měřit během skutečných jízdních podmínek, nikoliv ve stacionárních stanicích. Změna by dopadla na miliony dieselových aut, jež nyní v rámci EU jezdí, varoval německý ministr dopravy Volker Wissing. Jen v Německu by to zasáhlo 8,2 milionu aut.

Politik FDP Wissing už napsal i staronové šéfce Evropské komise Ursule von der Leyenové, že je potřeba situaci aktuálně vyřešit a vyjasnit. „Evropská komise překvapivě zaujímá velmi problematické právní stanovisko v probíhajícím soudním sporu u Soudního dvora EU. Fakticky to znamená pro miliony lidí okamžitý zákaz jejich spalovacích motorů,“ napsal ministr na sociální síti X.

Potenciální zákaz dieselových motorizací nahrává zejména lobby rozšiřování elektromobilů, které jsou zatím výrazně dražší než srovnatelně velká auta se spalovacími motory a jejich prodeje v Evropě nejsou tak vysoké, jak by si jejich producenti představovali. Pokud by došlo k nucenému odstavení milionů aut se vznětovými motory, vedlo by to k nárůstu poptávky po autech s bateriemi.

I když se snaží eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton evropské motoristy uklidnit, není stále jasné, jaký bude mít dopad rozhodnutí evropského soudu na dieselová auta. Pokud by ale soudci rozhodli v neprospěch spalovacích motorů na naftu, cena těchto aut by zásadně klesla a dá se očekávat další lavina soudních sporů.

„Skutečnost, že EU zvažuje použití právních triků k okradení milionů řidičů o jejich mobilitu, ukazuje, jak se orgány Unie odtrhly od reality běžných lidí,“ nebere si servítky německý Focus.