Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Od obleků na míru k ojetým vozům

Zazářil jako startupový nadšenec, založil a prodal oděvní značku, vyučoval inovace, psal knihy. Teď Stanislav Gálik mění byznys s ojetými vozy ve skupině Aures.

Od obleků na míru k ojetým vozům
Stanislav Gálik | Tomáš Novák týdeník HROT

Už během studií psychologie na Masarykově univerzitě v Brně založil Stanislav Gálik prémiovou oděvní značku Galard. Za pár let ji prodal za miliony korun brněnské investiční skupině DRFG a byl zářivou hvězdou mezi mladými byznysmeny. Napsal několik knih, například oceňovaný titul Psychologie přesvědčování, získal pedagogické ostruhy z několika vysokých škol, pracoval na projektech s Českou spořitelnou a také na vedení vlastního inovačního centra Unifer. 

Byl to také on, kdo přivedl Michala Mičku k Davidu Rusňákovi, šéfovi skupiny DRFG, a tím svého vrstevníka, kamaráda a taktéž milovníka módy nasměroval do světa vrcholového byznysu. O tom, jak dopadla zářivá kometa Michala Mičky, se v posledních měsících napsalo mnoho. Sám Gálik zvolil mnohem méně nápadnou, zato zřejmě bezpečnější kariérní cestu. Před třemi lety totiž spojil síly s mezinárodní skupinou Aures Holdings, do které patří mimo jiné tuzemská jednička s ojetými vozy AAA Auto. Ze startupového solitéra se tak stal spíše korporátním manažerem. Kulturní šok to pro něj prý nebyl. 

„Líbí se mi, že je to najednou týmovější sport. I když děláte startup, najímáte si lidi, ale pořád je to vaše firma, vaše peníze a vaše riziko. Tohle je úplně jiná hra. Řídím si tým, v jehož rámci se snažím obklopovat chytřejšími lidmi, než jsem já. Žene vás to dál. A taky mě baví ta mezinárodní hra. Řešit evropské země, soupeřit s globálními hráči,“ rozpovídá se.

„To mě dnes uspokojí víc než si hrát s vlastním lokálním projektem a řešit, že po pražské pobočce příští rok otevřu také v Brně. Nic proti tomu. Také jsem si to zkusil, má to svoje kouzlo, ale teď chci velkou hru,“ říká.  

Ve skupině, která se zaměřuje na obchod s ojetými vozy v několika evropských zemích, má totiž Gálik na starosti inovace, digitalizaci byznysu, západní expanzi a nové obchodní modely. Je generálním ředitelem inovačního centra Aures Laboratories, jež pod jeho vedením vyvinulo aplikace na analýzu big dat, které mají firmě i zákazníkům pomáhat mapovat trh s ojetými vozy. Měl také na starosti modernizaci Mototechny, když se svým týmem vytvořil obchod s investičními vozy Mototechna Classic a půjčovnu aut Mototechna Drive. 

Od letošního jara je předsedou představenstva ambiciózní společnosti Driverama Holdings, která má zaštítit evropskou expanzi skupiny Aures. První krůčky dělá v Německu a Gálik si načasování a reakci trhu nemůže vynachválit. 

Celý rozhovor se Stanislavem Gálikem o trhu s auty, jeho profesní cestě i o tom, jak je důležité mít v byznysu kliku, čtěte v aktuálním vydání týdeníku Hrot, které vyšlo 16. srpna.