Hrot24.cz
Nová éra zábavy? YouTube kraluje streamingu i televiznímu vysílání v USA

Shutterstock.com

Nová éra zábavy? YouTube kraluje streamingu i televiznímu vysílání v USA

YouTube dominuje v oblasti televizního vysílání i streamingu v USA, potvrzuje průzkum společnosti Nielsen. Nejsledovanější služba s podílem 8,6 procenta na TV obrazovkách také oznámila, že překonala historický milník v oblasti předplatného. YouTube TV eviduje přes osm milionů platících uživatelů.

Viktor Horák

YouTube se stal nekorunovaným králem streamingu v USA. Oblíbená aplikace stále nabírá na popularitě přesto, že se na poli streamingu mluví o tom, že „zlatá éra quality TV“ končí. YouTube ovládl streamování a vysílání na amerických televizních obrazovkách s 8,6 procenty a předběhl populární videotéku Netflix, která si připisuje 7,9 procent.

Analýzu lineárního televizního vysílání a streamingu vypracovala analytická společnost Nielsen, která je předním světovým lídrem v oblasti informací, dat a analýz, píše oborový portál TechCrunch. Nejnovější lednová zpráva poukazuje na dominanci YouTubu, který je už dvanáct měsíců za sebou jedničkou ve streamování.

Graf s podíly streamingu, televizního vysílání, apod. v USA za leden 2024.

Nielsen

Kromě toho analýza píše, že 61 procent příslušníků Generace Z dává přednost virálnímu obsahu od jednotlivců, než aby preferovala „klasicky“ laděné televizní pořady. „Na úrovni platforem zaznamenal YouTube již dvanáctý měsíc po sobě vedoucí postavení mezi streamovacími službami. Peacock zaznamenal 29 procent nárůstu kvůli tomu, že nabízel přenosy z play-off NFL, a dosáhl tak rekordního podílu 1,6 procent na televizním vysílání,“ uvádí Nielsen.

Statistika s podíly streamingových společností od ledna 2023 do ledna 2024 v USA.

Nielsen

Generální ředitel společnosti YouTube Neal Mohan uvedl, že když začínal, tak se striktně rozlišovalo mezi obsahem na YouTube a tím, co nabízela velká hollywoodská studia. „Dnes už je toto jasné rozdělení dávno pryč. Diváci chtějí mít všechno na jednom místě. Ať už se jedná o živé sportovní přenosy, BBC dokumenty, hrané quality TV seriály nebo make-up tutorialy,“ domnívá se Mohan. „Dnešní diváci sledují YouTube stejně jako jsme si dříve sedali k tradičním televizním pořadům - na největší obrazovce v domácnosti. S přáteli a rodinou,“ dodal.

To potvrzují i čísla a statistiky. „YouTube definuje novou éru zábavy. Diváci na celém světě nyní sledují na svých televizích v průměru více než 1 miliardu hodin obsahu každý den,“ uvádí se na oficiálním blogu YouTube. Podle blogu je YouTube už dlouho „centrem zábavného a vzdělávacího obsahu“ a tvůrci zde nabízí obsah, který uživatelé služby očekávají a chtějí sledovat. „Od Hollywoodu se lišíme tím, že udržujeme velmi osobní vztah a kontakt s diváky,“ stojí na blogu.

YouTube Premium a YouTube Music má přes 100 milionů předplatitelů

YouTube kromě toho, že je dvanáct měsíců nejsledovanější streamovací službou, zaznamenal i řadu dalších úspěchů. Jedním ze zásadních milníků je oznámení, že si službu YouTube Music a YouTube Premium předplácí přes 100 milionů lidí. Nejnověji společnost překonala rekord v rámci předplatného YouTube TV, která už má více než 8 milionů odběratelů. Také YouTube Shorts nedávno dosáhly více než 70 miliard denních zhlédnutí.

Videotéka YouTube TV, která je dostupná pouze ve Spojených státech a stojí 72,99 dolaru měsíčně, dosáhla rekordu v podobě 8 milionů platících diváků. Podle hollywoodského magazínu Variety ke zvýšení počtu předplatitelů pomohla exkluzivní práva k vysílání NFL Sunday Ticket. Balíček zápasů ligy amerického fotbalu údajně stojí až 2,5 miliardy dolarů za rok, což může být ztrátové i pro internetového hegemona. „V letošním roce budeme stále pokračovat v poskytování toho nejlepšího zážitku v oblasti předplatného a služby YouTube v obývacím pokoji,“ doplnil Mohan.

Podle Mohana společnost vyplatila tvůrcům obsahu za poslední tři roky více než 70 miliard dolarů, doplňuje server Variety.

YouTube sice dominuje obývacím pokojům v amerických domácnostech, ale na paty mu šlape čínská megapopulární aplikace TikTok. Sociální síť dominuje především na mobilních zařízeních a nedávno začala testovat nahrávání třicetiminutových videí, což by mohlo YouTube zásadně ovlivnit v budoucnu. Kromě toho TikTok vstoupil do prostředí virtuální reality a spustil nativní aplikaci pro brýle Apple Vision Pro.