Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Že sociální sítě ovládá progresivní levice? Nesmysl, velká část influencerů je pravicová

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Většina mladých lidí nečerpá informace z tradičních médií, nýbrž od influencerů na sociálních sítích. Značnou pozornost přitom získávají konzervativně zaměření influenceři. Vyplývá to z aktuálního výzkumu, podle nějž tak byla vyvrácena domněnka, že sociální sítě nadržují progresivistům.

Celý článek
0

Norsko má rekord v elektromobilitě. Rozpočet to stálo desítky miliard

Čtyři z pěti nových aut prodaných loni v Norsku byly elektromobily. Zájem pohánějí hlavně vysoké daňové úlevy.

Norsko má rekord v elektromobilitě. Rozpočet to stálo desítky miliard
ilustrační foto | Shutterstock.com

Světový lídr v prosazování elektromobility loni překonal další rekord. Podíl vozů na baterii na celkových prodejích nových aut v Norsku dosáhl 79,3 procenta, což je další výrazný skok oproti 65 procentům z roku 2021. Ještě před deseti lety podle Norské silniční federace nebyla elektroaut mezi novými vozy ani tři procenta.

Výsledkem rozmachu elektromobility je, že ze všech automobilů na norských silnicích už zhruba pětinu pohání elektřina. Do dvou let má být tento podíl podle odhadu Norské asociace pro elektromobilitu třetinový; například hlavní město Oslo už této mety dosáhlo loni. 

Norsko je na své světové prvenství patřičně hrdé, nepřišlo k němu ovšem zadarmo. Touhu řidičů přispět k záchraně klimatu totiž poháněly také výrazné daňové úlevy pro vozy na baterii.

Jak při nákupu dosud ušetřil zájemce o nové auto? Podle výpočtů agentury Reuters například řidič, který si loni pořídil elektrické Porsche Turbo S, zaplatil zhruba 1,7 milionu norských korun. Při stejných daních jako u vozů se spalovacím motorem by ovšem cena činila více než 2,1 milionu.

Podle norského ministerstva financí jen loni přišla státní pokladna kvůli úlevám pro řidiče elektromobilisty o 39,4 miliardy norských korun, tedy v přepočtu o více než devadesát miliard korun českých. Ministerstvo připouští, že do budoucna drahé výhody bude muset omezit. Elektromobily už jsou prý běžná auta, která není potřeba draze dotovat.

Letos vláda plánuje daně změnit a počítat je také podle hmotnosti vozu. To by ovšem pro elektromobily – podstatně těžší než benzinová a dieselová auta – představovalo nevýhodu. Norská automobilová federace tvrdí, že to může prodeje elektroaut zase snížit. 

Ohrožení pro vládní plán na ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku 2025 představuje také problém s infrastrukturou. Nejenže není dostatek veřejných dobíječek. Aby mohl řidič bez problémů dobíjet po celé zemi, potřebuje k tomu navíc deset až patnáct aplikací různých provozovatelů nabíjecích stanic. Vyřešit by to do budoucna měl jakýsi „roaming“ pro dobíjení elektrovozů.