Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Dotace mizí, ceny rostou: Proč se leasing elektromobilů stává nevýhodný

Evropský trh s elektromobily, který v posledních letech roste, nyní čelí závažným problémům. Klíčovým faktorem tohoto vývoje je situace v sektoru leasingu vozidel, který hraje zásadní roli v rozšiřování elektromobility po Evropě.

Dotace mizí, ceny rostou: Proč se leasing elektromobilů stává nevýhodný
Dotace mizí, ceny rostou: Proč se leasing elektromobilů stává nevýhodný | foto: Shutterstock.com

Leasingové společnosti, které zprostředkovávají až 80 % nových elektromobilů v Evropě, se potýkají s klesajícími cenami vozidel při zpětném prodeji. To vedlo k dramatickému nárůstu cen leasingu - v některých případech až na dvojnásobek za poslední tři roky. 

Tim Albertsen, generální ředitel společnosti Ayvens, jedné z největších leasingových firem v Evropě, pro Reuters řekl: "Pokud bychom byli drasticky tlačeni, že všechny vozy musí být hned elektrické, moji akcionáři by řekli 'nechceme riskovat' a my bychom z trhu vypadli."

Situaci komplikuje několik faktorů. Snižování dotací na nové elektromobily v klíčových zemích jako je Německo ovlivňuje prodeje. Data ukazují, že v první polovině roku 2024 klesly prodeje elektromobilů v Německu o 16,4 %. Zároveň klesají ceny ojetých elektromobilů - v Německu byly začátkem července o 24 % nižší než před pandemií, ve Velké Británii dokonce o 30 %.

Leasingové společnosti reagují různými způsoby. Některé prodlužují dobu leasingu elektromobilů nebo je pronajímají vícekrát za nižší cenu. Jiné zvažují pojištění proti poklesu zůstatkových hodnot.

Evropská komise mezitím zvažuje opatření k urychlení adopce elektromobilů ve firemních flotilách. Ekologická skupina Transport & Environment navrhuje, aby velké firemní flotily a leasingové společnosti byly do roku 2030 plně elektrické. Leasingové firmy však varují, že takový mandát by vedl k dalšímu zvýšení cen a mohl by odradit firmy od leasingu.