Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije

Zdánlivě již předem rozhodnuté hlasování europoslanců o ukončení výroby aut se spalovacím motorem nakonec díky strachu z dopadů na evropský průmysl a čínské elektromobilové nadvlády tak jasné být nemusí.

Konec spalovacích motorů? Šance na realističtější přístup ještě žije
ilustrační foto | MDart10 / Shutterstock.com

Zatímco v egyptském Šarm aš-Šajchu vrcholilo tradiční klimahysterické sněmování planety na konferenci COP27, v Evropě se podle všeho překvapivě probouzejí semínka realističtějšího přístupu k zelené politice.

A zrovna v případě, který se zdál být definitivně rozhodnutý a před vlastně už formálním hlasováním Evropského parlamentu. Hlasování o ukončení výroby automobilů se spalovacím motorem však nakonec tak formální být nemusí.

Proti se postavil dokonce samotný eurokomisař. Francouz Thierry Breton, patřící k liberální straně prezidenta Macrona, vystoupil v několika rozhovorech pro vlivná evropská média a varoval před gigantickým otřesem autoprůmyslu, při němž přijde o práci 600 tisíc lidí a trhy, které opustí evropské automobilky, obsadí okamžitě Číňané.

Ti jsou navíc schopni nabídnout levné elektromobily i v Evropě a místní výrobce vytlačit na okraj průmyslového odvětví, v němž starý kontinent donedávna dominoval světu. Kromě jiného i proto, že na rozdíl od Evropy disponují surovinami potřebnými k výrobě baterií v dostatečném množství.

Breton by mohl ovlivnit hlasování liberální frakce v europarlamentu a to by pak mohlo být velmi napínavé. Ukazuje se, že když Petr Fiala jako premiér předsedající země odpískal boj o spalovací motory, bylo to zbytečně předčasné a existovala šance celou tuhle šarádu, která tvrdě dopadne na český autoland, ještě uhrát a najít pro obhajobu racionality vlivné spojence.

Přitom Fiala ještě před rokem vzkazoval voličům, že zakázat spalovací motory je nepřijatelné. A pak se vůbec o nic nepokusil.

Ztráta – byť malé – šance zamrzí, protože to bude drahé. Pravděpodobnost, že dojde k nějakým změnám na poslední chvíli, není velká, ale směrnice počítá s možností korekce ještě v roce 2026, kdy má padnout definitivní rozhodnutí.

Na tom, že evropské národy budou v následujících letech z veřejných i soukromých zdrojů platit stamiliardy eur na likvidaci pro Evropu zásadního průmyslového odvětví s prakticky neměřitelným přínosem pro změnu klimatu, to nic nezmění.