Že Fiala nenechá zemi levičákům a populistům? S tak vysokým veřejným dluhem je to vtip

V nejnovější epizodě Hrotcastu hovoří ekonomická novinářka Markéta Malá o vládních opatřeních a jejich dopadech na veřejné finance. Podrobně rozebírá důsledky konsolidačního balíčku a zklamání pravicových voličů. Jak vláda Petra Fialy naplňuje své sliby?

V nejnovější epizodě Hrotcastu hovoří ekonomická novinářka Markéta Malá o vládních opatřeních a jejich dopadech na veřejné finance. Podrobně rozebírá důsledky konsolidačního balíčku a zklamání pravicových voličů. Jak vláda Petra Fialy naplňuje své sliby?

Celý článek
0

Bude ropa zlevňovat? Saúdové opouští cíl mít ropu za sto dolarů, začnou více těžit

Taktika omezování těžby zemí ropného kartelu OPEC nefunguje. Cena ropy je naopak na nejnižších úrovních od konce roku 2021.

Taktika omezování těžby zemí ropného kartelu OPEC nefunguje. Cena ropy je naopak na nejnižších úrovních od konce roku 2021.

Celý článek
0

Čeká nás stagnace, nepokoje a zmar. Mladí chtějí podnikat, ale brzdí je strach, říká Vojta Roček

Až polovina mladých Čechů chce podnikat. Chtějí především dělat to, co je baví, a rozhodovat se sami za sebe. A mnohdy už také přemýšlejí nad tím, jak zajistit budoucnost pro své děti.

Až polovina mladých Čechů chce podnikat. Chtějí především dělat to, co je baví, a rozhodovat se sami za sebe. A mnohdy už také přemýšlejí nad tím, jak zajistit budoucnost pro své děti.

Celý článek
0

Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize

Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory po roce 2035, který přijala Evropské unie v rámci své zelené dohody, takzvaného Green Dealu, způsobil evropským automobilkám vážnou krizi a musí být urychleně přepracován. Listu Financial Times (FT) to řekl italský ministr průmyslu Adolfo Urso.

Italský ministr: Zákaz spalovacích motorů uvrhl automobilky v EU do vážné krize
ilustrační foto | Shutterstock.com

Pokud Brusel nezmírní své ambiciózní ekologické cíle pro automobilový průmysl, jsou podle ministra ohroženy ve výrobě aut v Evropě statisíce pracovních míst. Chce proto tento týden využít jednání na vysoké úrovni v Bruselu k tomu, aby požadoval urychlenou revizi emisních pravidel a zákazu spalovacích motorů od roku 2035. Plán by podle něj měl být odložen a zmírněn, aby se umožnil prodej jiných vozů s čistými technologiemi, včetně aut využívajících biopaliva nebo syntetická paliva.

"Plán zelené dohody, jak byl navržen, už prokázal své rozpory v podobě kolapsu evropského trhu s automobily a vážné krize evropských automobilek," řekl FT Urso. "Údaje mluví samy za sebe. Už teď je jasné, že ten plán není udržitelný," dodal.

Snaha Italů přichází v době, kdy v Evropě sílí znepokojení, že automobilový průmysl by mohl prudce klesnout, jakmile začne platit zákaz spalovacích motorů. Už teď je přitom odvětví pod tlakem levnějšího dovozu čínských elektromobilů.

Automobilka Stellantis, která je největším výrobcem aut v Itálii, přerušila na měsíc, respektive do poloviny října, výrobu aut ve svém závodě v Turíně. Příčinou je slabá poptávka po elektrické verzi vozu Fiat 500. Jeho cena činí 30 tisíc eur (753 500 korun), zatímco cena hybridní verze je 17 700 eur. Německá automobilka Volkswagen nedávno varovala, že už nebude moci poskytnout zaměstnancům garanci pracovních míst. Podle odhadů pracuje v italském automobilovém průmyslu 165 tisíc lidí a v německém zhruba 78 tisíc.

Ministr Urso také řekl, že v poměru k příjmům Evropanů a Italů jsou elektromobily příliš drahé. Varoval také, že snaha o rychlé zavedení elektromobilů v EU bez toho, aby se nejprve rozvinul místní dodavatelský řetězec, by mohla způsobit, že region bude příliš závislý na Číně.

"Hrozí, že od závislosti na ruských fosilních palivech přejdeme k závislosti na kritických surovinách pocházejících z Číny, které tam byly vyprodukovány nebo zpracovány," řekl Urso. Evropa podle něj musí zvážit strategickou autonomii svých výrobních kapacit pro případ další války nebo pandemie.

Evropa má v plánu revizi zákazu nových aut se spalovacím motorem v roce 2026. Urso věří, že předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová vzhledem k hrozícímu nebezpečí ztráty pracovních míst tento proces urychlí. Zaváhání by mohlo vyvolat protesty podobné těm, které před časem zorganizovali proti Green Dealu evropští farmáři.

Urso dodal, že pokud bude EK trvat na splnění cíle zákazu aut se spalovacím motorem, měla by poskytnout významné ekonomické zdroje, aby navržený přechod urychlila.

"Průmyslová politika a environmentální politika se musejí sladit," uvedl Urso. "Souhlasíme s přechodem na elektromobily, pokud to bude udržitelné."