Německý průmysl má zeleného ministra dost. Zničil trh s elektromobily

Shutterstock.com

Německý průmysl má zeleného ministra dost. Zničil trh s elektromobily

Německý ministr průmyslu a energetiky Robert Habeck je pod silnou palbou kritiky zástupců německého průmyslu, zejména automobilového. Vláda uvažuje o opětovném zavedení šrotovného, aby podpořila prodeje elektromobilů.

František Novák

Průmyslová výroba je v největší unijní ekonomice na kolenou a ukazatele nenaznačují, že by se mělo něco změnit, spíše naopak. Zvláště bídně je na tom německý automobilový sektor, který zemi v minulých dekádách přinesl ekonomickou prosperitu a bohatství.

Uznávaný odborník na automotive sektor a ředitel Centra pro automobilový výzkum v Bochumi Ferdinand Dudenhöffer viní z mizerného stavu německé ekonomiky hlavně vicekancléře, zeleného ministra pro průmysl a energetiku Roberta Habecka.

„Zničil elektromobilitu v Německu,“ zdůraznil pro deník Die Welt v reakci na to, že ministr uspořádal virtuální mítink se zástupci německého automobilového průmyslu, aby s nimi probral, jak tento sektor zase postavit na nohy. Ekonom Dudenhöffer, který dříve pracoval pro automobilky Opel nebo Porsche, v tom ale vidí čistý aktivismus, který žádné řešení nepřinese.

Německá vláda tím ukazuje jen další zmatečné kroky, které škodí celé ekonomice, tvrdí. Habeck totiž loni v prosinci prosadil konec dotací na nákup elektromobilů i hybridů s argumentem, že jejich provoz je už nyní natolik výhodný, že další dotace nejsou potřeba. Navíc německý rozpočet musel přijmout škrty ve výdajích.

Propad prodejů elektromobilů o desítky procent hodlá nyní vláda sociálního demokrata Olafa Scholze podpořit například vyplácením šrotovného ve výši šesti tisíc eur (151 tisíc korun). Za staré auto by po nákupu nového vozu na baterie dostali kupci výraznou slevu.

Podle analytiků ale takové opatření neřeší příčinu, tedy že je Německo pro výrobu prakticky čehokoliv příliš drahé. Kromě vysokých cen energií se jedná o vysoké platy zaměstnanců a silné odbory, které odmítají jakékoliv reformy pracovního trhu.

Dudenhöffer tvrdí, že je nezbytné poměry v německé ekonomice stabilizovat, aby firmy zase investovaly do výzkumu a vývoje. Zároveň se ale nemají vzdávat ani výroby v Číně, která je největším automobilovým trhem na světě.

Německá asociace automobilového průmyslu VDA zatím na jednání s Habeckem reagovala zdrženlivě. „Společné pochopení situace je nezbytné,“ uvedl mluvčí VDA a dodal, že je třeba podpořit německý průmysl jako celek.

Odboráři ze sdružení IG Metall zase podporují zavedení dotací na nákupy elektromobilů a hybridů. Jednání o případné státní podpoře mají ještě pokračovat. Dopravní odborníci ale tvrdí, že bez masivních investic do nové nabíjecí infrastruktury – a s tím související energetické soustavy – plošné dotace ekonomickou situaci v zemi nezlepší.

Manažeři automobilek žádají po vládě, aby z Německa zase učinila atraktivní místo pro podnikání a umožnila německým firmám získat ztracenou konkurenceschopnost. Bez zásadního omezení přebujelé regulace z Bruselu to ale nepůjde.