Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Německo se hádá, jak nastartovat ekonomiku. Ve hře je snížení daní

Největší ekonomika EU řeší, jak nastartovat růst. Jednou z možností je snížení daní pro firmy. Návrh ministra průmyslu a energetiky za Zelené Roberta Habecka zaujal průmyslové svazy, naopak ministr financí Christian Lindner z FDP není potenciálním výpadkem příjmů v rozpočtu nadšen.

Německo se hádá, jak nastartovat ekonomiku. Ve hře je snížení daní
Produkce elektromobilů značky Volkswagen, ilustrační foto | Volkswagen AG

Dva klíčoví ekonomičtí ministři německé vlády, ministr hospodářství Robert Habeck ze Zelených a ministr financí Christian Lindner z liberální FDP, se dohadují, jak nastartovat největší evropskou ekonomiku, která se technicky propadala do recese. Německá ekonomika totiž ve dvou kvartálech po sobě skončila v mínusu.

Habeck se překvapivě vyslovil pro snížení daně z příjmů právnických osob, aby německým firmám ulevil od vysokých nákladů za ceny elektřiny a podpořil jejich konkurenceschopnost v rámci globální ekonomiky. Daňová sazba pro německé firmy činí třicet procent a patří mezi nejvyšší v rámci celé Evropy. Pro srovnání, ve Francii to je 25 procent a v Česku 21 procent.

 

Tento recept na reformu korporátních daní samozřejmě přivítali zástupci průmyslu, ale i opozice křesťanských demokratů CDU. „Vidím, že máme zdanění právnických osob tak vysoké, že už není mezinárodně konkurenceschopné a dostatečně příznivé pro investice,“ přiznal zelený ministr. I proto je nutné provést daňovou reformu a další úlevy pro firmy a podpořit investice do dalších let.

Zároveň uznal, že je německý rozpočet extrémně napjatý i kvůli rozhodnutí německého Ústavního soudu z minulého roku, který zakázal vládě používat prostředky z nevyčerpaného fondu na podporu ekonomiky po pandemii covidu-19. „Určitě budeme muset letos šetřit a také v roce 2025,“ doplnil.

Právě ministr financí Lindner byl v současné fiskální situaci země návrhem Habecka zaskočen a návrh na snížení daní pro firmy, které Habeck vypustil do médií, je pro něj „v každém ohledu překvapivé“.

Podle šéfa německé kasy to mimo jiné znamená, že je ministr hospodářství a energetiky nespokojen se stávající hospodářskou politikou spolkové vlády. Ministr financí ale připustil, že je nutné kvůli podpoře růstu ekonomiky také o snížení daní diskutovat. Nesouhlasí ale s tím, aby se koaliční vláda Olafa Scholze zavázala k zadlužení v řádu stovek miliard eur kvůli podpoře úvěrů pro firmy.

Lindner hovoří o „dynamizačním balíčku“, který by podpořil hlavně „soukromé investice, podnikatelského ducha a konkurenceschopnost“. Nezbytné je podle něj reformovat strnulý trh práce a odbourat přebujelou německou byrokracii. Kritizoval také regulaci v rámci legislativy o ochraně klimatu, která firmy příliš svazuje. Uvolnil by energetickou politiku, aby zaručila bezpečnost dodávek energií a zajistila konkurenceschopné ceny.

Návrh na snížení daní ocenila Německá obchodní a průmyslová komora (DIHK). Prezident komory Peter Adrian zdůraznil, že je třeba z Německa opět vytvořit místo, kde budou chtít firmy podnikat a investovat.