Nájemci obchodů na liduprázdném Letišti Václava Havla přecházejí do ofenzivy. Přišli za vedením státní firmy a požadují snížit nájemné. Nastínili i několik variant, z nichž nejrazantnější počítá s tím, že nebudou platit nájemné vůbec do doby, dokud se do hal letiště nevrátí alespoň polovina loňských cestujících. Pro letiště jde o velmi citlivou věc. Duty free shopy, ostatní obchody či parkoviště přinášejí firmě přibližně 30 procent celkových tržeb. Konkrétně 2,5 miliardy korun ročně.
Týdeník Hrot má k dispozici memorandum nájemců a smluvních partnerů letiště. Spojili se v jeden celek, aby byli silnější při vyjednávání. Pod dokumentem je podepsána jednadvacítka právnických osob, mezi nimi i zástupci společnosti Lagardère, která vloni v létě s letištěm podepsala novou smlouvu na desetiletý nájem duty free shopů za 8 miliard korun.
Jde v jejím případě o 24 bezcelních obchodů s plochou 4400 metrů čtverečních. Podle pravidel nové smlouvy funguje pronájem od letošního prvního ledna, takže do data stopky pro cestování běžela nová dražší desetiletá smlouva Lagardère dva a půl měsíce.
Je jasné, že firmy chtějí po letišti nižší nájemné. Neexistující cestující nenakupují, nejezdí taxíky, nechodí do restaurací. Nejrazantnější požadavek nájemců proto zní, že do okamžiku dosažení alespoň padesáti procent průměru množství cestujících v porovnání s příslušným měsícem roku 2019 nebudou platit nájemné. Letiště by se od nich dočkalo jen plateb za služby. Až by počet cestujících přesáhl polovinu loňského počtu, ale ještě nepřekročil sto procent loňska, chtějí nájemci platit výlučně obratové nájemné odvíjející se od počtu cestujících v porovnání s daným měsícem loňska. Do té doby si chtějí nájemci také sami upravovat například otevírací dobu. Návrat k normálu připadá podle nich v úvahu, až čísla cestujících dosáhnou alespoň sta procent průměru loňska.
Vedení Letiště Praha si uvědomuje, že stávající stav bude muset přehodnotit. „Hledáme způsob, jak upravit nájemní vztahy vůči našim nájemcům do překlenovacího režimu, který bude zohledňovat dramatický pokles cestujících na letišti. Zákon o zadávání veřejných zakázek, podle kterého letiště musí postupovat, však neobsahuje dostatečně jasná pravidla pro provedení změn existujících nájemních smluv v takovém rozsahu, který by dostatečně odpovídal současné výjimečné situaci, řekl mluvčí letiště Roman Pacvoň.
Vedení státem vlastněné firmy nyní jedná s Ministerstvem pro místní rozvoj o tom, jak situaci rychle řešit. Požádalo také Úřad na ochranu hospodářské soutěže o výklad k zákonu o zadávání veřejných zakázek právě kvůli změnám podmínek nájemních smluv. „Tam, kde je to možné, již sami vůči našim partnerům činíme kroky, aby došlo ke zmírnění dopadu stávající krize na jejich situaci. Například, tam, kde nejsme omezeni stávající právní úpravou, jsme umožnili částečný odklad plateb, připravili jsme pravidla pro změnu otevírací doby pro nájemce,“ řekl Romn Pavoň. Letiště také pracuje na novém modelu výběrových řízení pro případy náhlých krizí.
Je jasné, že vzbouření nájemců a jejich požadavky spojující nájem s rokem 2019 nejsou pro letiště dobrou zprávou. Do sta procent roku 2019 se totiž s počtem pasažérů ještě dlouho nevrátí, možná několik let. Sektor dopravy je koronavirovou krizí extrémně zasažen, letecké firmy čekají škrty a v dlouhodobém horizontu zdražování letenek. Pasažéry pak nejisté ekonomické vyhlídky a tudíž menší chuť sedat do letadel. Jinými slovy řečeno, rok 2019 byl na dlouhou dobu rekordní a nájemci by si prosazením svých pravidel zajistili dlouhodobé výhody.
Na druhou stranu nájemci podepisovali smlouvy s výhledem 17 milionů pasažérů v Praze za rok a dalším výhledem růstu jejich počtu. Taxikáři tak třeba platí zhruba pět milionů měsíčně. Nájemci se navíc dozvěděli o zvýšení nájmu o 2,8 procenta, tedy o hodnotu loňské inflace.