Hrot24.cz
Místo Gucciho jen obyčejné tričko? Bohatí Číňané se stydí za své bohatství

vytvořeno pomocí Dalle

Místo Gucciho jen obyčejné tričko? Bohatí Číňané se stydí za své bohatství

V Číně se objevil nový trend označovaný jako „stud za luxus“. Bohatí Číňané se stále více zdráhají okázale předvádět své bohatství. Tento jev má významný dopad na tamní trh s luxusním zbožím.

Michael Skřivan

Michael Skřivan

šéfredaktor

Podle červnové zprávy poradenské společnosti Bain and Company se čínští spotřebitelé potýkají s obtížným makroekonomickým prostředím, pomalým růstem HDP a nízkou spotřebitelskou důvěrou. To vede k opatrnosti při nákupu luxusního zboží, zejména u střední třídy.

„Bohatí zákazníci se obávají, že budou vypadat příliš okázale nebo výstředně,“ uvedla pro CNBC Claudia D'Arpizio, partnerka společnosti Bain & Company. Místo toho se čínští spotřebitelé přiklánějí k „tichému luxusu“ – méně nápadným, ale kvalitním produktům.

Tento trend není v globálním měřítku nový. D'Arpizio připomněla podobnou situaci v USA v letech 2008 až 2009 během finanční krize. I lidé, kteří si mohli dovolit drahé produkty, se zdráhali je nosit na veřejnosti.

Ekonomické faktory však nejsou jediným důvodem, proč lidé v Číně nedávají svoje bohatství na obdiv. Čínská vláda totiž prosazuje politiku „společné prosperity“ a odrazuje od okázalého předvádění bohatství. V květnu dokonce zakázala několik online influencerů známých svým luxusním životním stylem.

Přestože Čína je domovem více než 98 tisíc ultra bohatých jednotlivců, ekonomika země se potýká s problémy, a to včetně vysoké nezaměstnanosti mladých či krize na realitním trhu. To vede k celkovému zmenšování čínského luxusního trhu, zatímco globální sektor osobního luxusního zboží mírně roste.

Experti pozorují, že čínští spotřebitelé se stávají racionálnějšími ve svých nákupních rozhodnutích. „Chtějí vidět korelaci mezi cenou a hodnotou,“ uvedla Imke Wouters z poradenské firmy Oliver Wyman. „Dvakrát si rozmyslí, než koupí tu nejdražší věc.“