Hrot24.cz
Minus 35 stupňů Celsia. Podívejte se dovnitř nejmodernější zkušební laboratoře pro elektromobilitu

foto E.ON

Minus 35 stupňů Celsia. Podívejte se dovnitř nejmodernější zkušební laboratoře pro elektromobilitu

Společnost E.ON představila nové testovací a inovační centrum pro nabíjecí technologie v německém Essenu. Má 25 stanic a digitálních zkušebních prostředí pro testování vozidel, nabíjecích stanic, wallboxů a dalšího příslušenství. Laboratoř dokáže simulovat všechny teplotní podmínky, které se vyskytují na celém světě. Od mrazu až po extrémní horko.

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Areál v německém Essenu vypadá na první pohled nenápadně. Ne, že by nebyl obrovský, má plochu 10 tisíc metrů čtverečných, jen svým umístěním mezi ostatní haly z okolního prostředí příliš nevybočuje. Uvnitř lze krom jiného vytvořit prostředí, za kterým byste jinak museli cestovat tisíce kilometrů. Extrémní horka, nebo naopak mrazy. I proto v jedné části dominují dva megaboxy, nad jejichž dveřmi jsou symboly slunce, resp. sněhové vločky. 

Právě do jedné z nich nás nechá nakouknout technik E.ON, který s úsměvem otevírá dveře. Na displeji svítí údaj o teplotě. Že to není minus tři a půl stupně, nýbrž minus 35, se přesvědčuji záhy, kdy se zápalem kráčím do testovacího boxu. Náraz chladu není příjemný a nadechnout se v takové teplotě není vůbec jednoduché. 

Takových klimatických komor má testovací laboratoř pět. „To znamená, že naši zákazníci, tedy výrobci automobilů, nemusí provádět časově náročné a nákladné testy v reálném prostředí. Kromě výzkumu a vývoje využívá společnost E.ON testovací centrum také ke školení svých zákazníků a partnerů v oblasti instalace a údržby,“ vysvětluje Sukhjinder Singh, generální ředitel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

Není se co divit, počet nabíjecích stanic u silic a dálnic, obchodních center či na parkovištích přibývá. Než ale mohou být nainstalovány, musí být odzkoušené hlavně z hlediska bezpečnosti, odolnosti (a to nejen kvůli počasí, ale také proti vandalství) v neposlední řadě se pak testuje, jak je zařízení uživatelsky funkční. „Je to logické, protože už teď máme v deseti zemích rozmístěny tisíce nabíječek a mezi státy jako jsou severské země Švédsko a Norsko a těmi jižními jako je Itálie, jsou velké teplotní rozdíly,“ dodává Singh. 

V době, kdy jsem do haly o rozloze deset tisíc metrů čtverečných dorazil, se v ní zkoušely různé typy nabíjecích stanic, z nichž jedna měla výkon až 400 kW. Stejným procesem testování prochází i nástěnné wallboxy. Otestovat lze i nabíječky pro kamiony, které se v hale nacházely na kovové konstrukci, která má eliminovat případ, že těžký nákladní vůz přejede nabíjecí kabel a poškodí jej. Jejích nabíjecí výkon může být až 3 MW. 

E.ON chce ročně budovat až tisíc nových nabíjecích bodů. Jen v Česku přibude v síti E.ON Drive více než 60 ultrarychlých stanic. „V tuto chvíli provozujeme 59 dobíjecích stanic se střídavým proudem, 160 těch jednosměrných s výkonem mezi 50 a 150 kW a 21 ultrarychlých,“ upřesňuje Martin Klíma, výkonný ředitel české pobočky E.ON Drive Infrastructure. „Česko rozhodně nezaostává. Naše dobíjecí huby ve Vystrkově nebo v Sulejovicích jsou svým celkovým instalovaných výkonem a možnostmi pro střední Evropu stále poměrně unikátní, stejně tak například i dobíjecí stanice s FVE a bateriovým uložištěm u Břeclavi,“ doplňuje Klíma.