Hrot24.cz
Miliardová ztráta. Mall dál krvácí, jeho tržby klesly o třetinu

foto: Tomáš Turek, týdeník HROT

Miliardová ztráta. Mall dál krvácí, jeho tržby klesly o třetinu

Špatné výsledky Mall vysvětluje i příchodem tržiště Kaufland a působením asijských e-shopů Temu a Shein.

Filip Magalhães

Český e-shop Mall.cz zažívá jednu bolest za druhou. Už po jeho akvizici před dvěma lety odepsalo Allegro z investice 2,3 miliardy zlotých (tehdy zhruba 12 miliard korun), což byla necelá polovina pořizovací sumy. V březnu pak polský kolos v odpisech pokračoval – a tak z původních více než dvaceti miliard korun zůstává Mall na přibližně čtvrtinové úrovni. O měsíc později pak ve firmě nastalo hromadné propouštění, o práci přišlo asi 120 lidí.

Polské Allegro, tedy vlastník Mallu a dalšího tuzemského e-shopu CZC.cz, chce obě tyto značky postupně transformovat na obchodníky na svém tržišti. Osud CZC je už ostatně zpečetěn – Poláci to potvrdili v pondělí, kdy oznámili, že dojde k jeho zrušení. Doména zůstane funkční i nadále, ovšem jen z důvodů řešení reklamací či záležitostí týkajících se záruky. 

Nyní je otázkou, jak dlouho odolá tlakům i Mall. Finanční ředitel Allegra Jonathan Eastick sice Hrotu24 nedávno řekl, že k pohlcení tuzemských e-shopů nedojde, příklad CZC ale hovoří o opaku. „V ideálním případě budou obě značky fungovat i nadále, většinu svých tržeb ale uskuteční přes allegro.cz,“ doplnil Eastick. I když doména CZC.cz zůstane, její původní poslání se vytratí.

Mall teď přitom skvělá čísla nevykazuje a je nadále ve složité situaci. Jeho tržby loni meziročně klesly o 30 procent na 6,6 miliardy korun, ztráta pak přesáhla miliardu korun. Z účetní závěrky vyplývá, že se v roce 2023 uskutečnilo na Mall.cz 3,5 milionu objednávek od více než dvou milionů klientů. Většinu tržeb mají na svědomí čeští zákazníci. 

Podle společnosti může za chabé výsledky třeba pokles online trhu, a to v důsledku vysoké inflace a vyšších cen energií. „Navíc došlo k posílení konkurenčního prostředí příchodem tržiště Kaufland, ke kterému ke konci roku také přispěly aktivity asijských e-shopů Shein a Temu,“ píše se v závěrce.

Výsledky má prý zlepšit ukončení provozu vlastní sítě obchodů a zároveň zavedení většího počtu výdejních míst. Úspory přineslo také snížení personálu, kdy počet zaměstnanců loni klesl z 947 na 706 lidí. A jak už bylo zmíněno, Mall Group v propouštění pokračovala i letos. Ztráta celé skupiny v roce 2023 činila 7,1 miliardy. 

Změny v režii Allegra se netýkají jen e-shopů, jež vlastní. Poláci už začátkem července přejmenovali českou kurýrní službu WeDo, kterou koupili před dvěma lety. Značka bude nově působit pod názvem One by Allegro.