Mezinárodní den žen: Polovina Čechů slaví, prodeje květin rostou raketově

Mezinárodní den žen: Polovina Čechů slaví, prodeje květin rostou raketově

vytvořeno v Midjourney

Mezinárodní den žen: Polovina Čechů slaví, prodeje květin rostou raketově

Mezinárodní den žen, který připadá na 8. března, slaví pravidelně takřka polovina Čechů. Jak ukazuje průzkum společnosti BILLA, nejčastěji při této příležitosti obdarovávají maminky a partnerky. Růže a bonboniéry vedou žebříček nejoblíbenějších dárků a prodeje květin v týdnu kolem svátku stoupají až dvacetinásobně.

Historie a smysl svátku

Přestože OSN oficiálně uznala Mezinárodní den žen až v roce 1975, jeho kořeny sahají k počátku 20. století. „Svátek žen slavíme už více než 120 let. Jeho vznik byl spojen s bojem za rovnoprávnost pohlaví, reprodukční práva a upozornění na bezpráví páchané na ženách,“ vysvětluje tisková mluvčí Dana Bratánková, vedoucí komunikace BILLA Česká republika.

I v dnešní době tento svátek připomíná roli žen ve společnosti a podle Bratánkové je také příležitostí poděkovat jim za jejich pohled na svět. „Bez žen by byl mužský svět neúplný,“ dodává.

Prodeje květin letí vzhůru

Svátek se každoročně odráží na spotřebitelských trendech. Podle BILLA se prodej květin a sladkostí v týdnu kolem MDŽ zvedá o stovky procent, u řezaných květin dokonce dvacetinásobně ve srovnání s běžným obdobím. V akční nabídce letos figuruje devět druhů květin, růžové minikoblížky s bílou čokoládou i obvyklé sladkosti a vína.

Nejčastějšími dary jsou květiny (60 %), sladkosti (42 %), osobní dárek (10 %) a společná večeře (7 %). Růže dominují (47 %), následují tulipány (19 %) a vázané kytice (16 %). Karafiáty, v minulosti ikonické, jsou dnes až na čtvrtém místě (8 %).

Kdo slaví?

Pravidelně MDŽ slaví 43 % Čechů, dalších 22 % tehdy, když si na něj vzpomene. Tradičně větší oblibu si udržuje Den matek (56 %), následovaný 1. májem (40 %) a Valentýnem (29 %). Svátek otců naopak slaví pouhých 20 % populace.

Navzdory někdejšímu spojování MDŽ s komunistickým režimem se tradice drží a roste i mezi mladší generací. Místo symbolických rudých karafiátů však dnes vítězí stylovější a voňavější alternativa – růže.