MDŽ

Ne všechny ženy jsou z rudých karafiátů nadšené...

Shutterstock.com, koláž Hrot24

Nesmrtelná tradice

MDŽ: Proklínané karafiáty zažívají comeback. Zatím je ale drtí tulipány i růže

Mezinárodní den žen, který připadá právě na dnešek, si každoročně připomíná více než čtvrtina dospělých Čechů. V prodejích květin si v tento den stále drží poměrně silnou pozici minulým režimem zprofanované karafiáty. Více ale lidé kupují zejména tulipány, růže či luční květiny.

Hrot24, čtk

,

„Karafiáty mají lidé pořád dost spojené s minulostí, ale musím říct, že se jejich obliba přece jen poslední dobou opět zvyšuje. Umístila bych je tak na šesté místo v oblíbenosti,“ uvedla za skupinu Twistcafe, do které patří květinářství Kytky od Pepy, Andrea Fenn.

V síti Belles Fleurs jsou karafiáty po tulipánech a růžích třetí nejprodávanější květinou na MDŽ. Spíše než rudé ale zákazníci dávají přednost jiným barvám, řekla jednatelka Jana Vyhnalová.

Z důvodu víkendového termínu MDŽ a umístění poboček v centru Prahy Vyhnalová očekává meziročně asi o deset procent nižší prodeje. „Předpokládáme, že sobotní termín bude mít dopad i na online prodeje,“ dodala.

Kvůli vysokým cenám energií podle ní někteří pěstitelé snížili přes zimu produkci květin. „Proto byly ceny květin na holandských burzách před Valentýnem nejvyšší v historii, nyní s teplejším počasím se již situace stabilizuje,“ doplnila.

Násobně větší zájem o tulipány než karafiáty hlásí online supermarket Rohlík.cz. Zásoby květin před MDŽ firma podle mluvčí Denisy Morgensteinové navýšila o polovinu.

Zákazníci platformy Foodora letos za květinovou vazbu utrácí průměrně asi 800 korun, loni to bylo 750 korun.

„V loňském roce byl MDŽ z hlediska tržeb dokonce větší než Valentýn a drží si první místo. Je to tím, že lidé často objednávají květiny nejen pro partnerky, ale i pro kolegyně, maminky či další blízké ženy, což přispívá k vyššímu objemu objednávek,“ uvedl za platformu Oskar Löw.

Od loňského ledna do listopadu se do Česka dovezly řezané a sušené květiny za přibližně 2,6 miliardy korun. V meziročním srovnání byla hodnota importu vyšší asi o 15 procent, vyplývá z údajů Českého statistického úřadu.

Největší podíl na dovozu mělo tradičně Nizozemsko. Stoupl také vývoz květin z ČR, proti stejnému období v roce 2023 zhruba o 11 procent na 125,6 milionu korun.

Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy letos Češi utratí za MDŽ zhruba 680 milionů korun. Kromě květin to bude i za bonboniéry a další cukrovinky, ale také za alkohol. Oproti dřívějšku se ale ve výdajích krotí.

„Nedá se předpokládat, že by Češi letos pořizovali u příležitosti MDŽ množstevně výrazně více zboží a služeb než v předpandemických rocích 2018 nebo 2019. V uplynulých letech museli kvůli například drahým energiím naopak mnohdy omezovat zbytné výdaje, což jsou právě ty související s MDŽ,“ píše Kovanda.

Z hlediska celkových výdajů MDŽ v Česku zaostává za Vánocemi, Silvestrem, Velikonocemi i Dušičkami. Při těchto příležitostech totiž výdaje přesahují miliardu korun, v případě Vánoc jdou dokonce do desítek miliard. Útraty za MDŽ se mohou poměřovat s Valentýnem, který však slaví spíše mladší generace.

Související články