Megakanál jde ke dnu
Z předchozích výroků politiků se to dalo očekávat, ale teď to je černé na bílém: „Zastavíme práce na kanálu Dunaj–Odra–Labe a zrušíme jeho územní rezervy v dotčených obcích,“ píše se v koaliční smlouvě rodící se vlády
redaktor
Vodní dálnice, jejímž velkým propagátorem byl prezident Miloš Zeman, tak snad konečně skončí v propadlišti dějin. Od počátku šlo o megalomanský a finančně rizikový projekt za stovky miliard korun, který by přinesl více škody než užitku. Andreji Babišovi, pro něhož byly dobré vztahy s Hradem nevyhnutelností, ale vlastně nezbývalo nic jiného než Zemanův sen po krůčcích uskutečňovat.
Kritici megakanálu ale byli v jednoznačné převaze. Vedle někdejších opozičních politiků to byli také mnozí starostové, kterým trasa namalovaná na mapě svazovala ruce v dalším rozvoji jejich obcí. Desítky českých vědců včetně děkanů všech přírodovědeckých fakult v loňském společném prohlášení uvedly, že plánování takové stavby je pro českou přírodu a krajinu hazardem. Projekt kritizovalo rovněž slovenské ministerstvo životního prostředí a také Rakousko odmítlo napojení přes své území.
Jak nesmyslné bylo plánování vodní dálnice mezi třemi moři, dokazuje nedávný expertní rozbor, podle něhož lze dopravní funkci kanálu uskutečnit už nyní, tedy bez stamiliardových investic. Odhadovaný roční objem dopravy ve výši několika desítek milionů tun by mohly nahradit dva nákladní vlaky v hodinovém taktu (tam a zpět) na současné trati z Břeclavi přes Přerov do Bohumína.