Analytici: Luxusní zboží pravděpodobně nebude dalším cílem čínských obchodních odvet vůči EU

Navzdory poklesu akcií evropských luxusních značek, který byl způsoben obavami investorů z možných čínských odvetných opatření, odborníci se domnívají, že Peking nezaměří své kroky na luxusní zboží. Podle jejich názoru tento sektor zůstane mimo rámec obchodních sporů s Evropskou unií.

Analytici: Luxusní zboží pravděpodobně nebude dalším cílem čínských obchodních odvet vůči EU
Analytici: Luxusní zboží pravděpodobně nebude dalším cílem čínských obchodních odvet vůči EU | www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Možné reakce Číny na evropská cla

Podle Patrice Nordeye, výkonného ředitele šanghajské konzultační společnosti Trajectry, lze očekávat, že Čína zareaguje na evropská cla na čínská elektrická vozidla eskalací obchodního konfliktu, například zavedením odvetných cel na vybrané evropské zboží nebo omezením přístupu evropských firem na čínský trh. Přesto však Nordey předpokládá, že luxusní zboží zůstane stranou této eskalace. „Domnívám se, že Čína bude reagovat, ale nemyslím si, že by se zaměřila na luxusní sektor,“ uvedl.

Dosavadní reakce Číny na obchodní spor s EU se soustředily na produkty, jako je koňak, vepřové maso a mléčné výrobky, což jsou klíčová odvětví pro Francii, která byla hlavním zastáncem zavedení cel na čínské elektromobily dovážené do EU.

Podpora domácí spotřeby luxusního zboží

Jacques Roizen z Digital Luxury Group zdůrazňuje, že zaměřit se na luxusní zboží by bylo v rozporu s dlouhodobými strategiemi Číny na podporu rozvoje luxusního průmyslu. Čína se také snaží udržet výdaje za luxusní zboží uvnitř země. Čínská vláda se snaží zvýšit daňové příjmy tím, že podporuje domácí spotřebu luxusních výrobků, což odpovídá její politice fiskální stimulace.

Rostoucí význam čínského trhu s luxusním zbožím

Podle Jeleny Sokolové z analytické společnosti Morningstar by čínský trh s luxusním zbožím mohl letos představovat až 35 % celosvětového objemu, i přes zpomalování čínské ekonomiky. Tento růst lze přičíst rostoucímu zájmu o domácí spotřebu luxusního zboží, stimulovanému vládními politikami a zvyšující se kupní silou čínských spotřebitelů. Tento faktor vysvětluje vysokou citlivost evropských luxusních značek na jakékoli čínské oznámení, které by mohlo ovlivnit jejich obchodní vyhlídky.

Ochrana sektoru luxusního zboží před odvetnými opatřeními

Ekonom Albert Hu z China Europe International Business School v Šanghaji uvádí, že samotná velikost sektoru luxusního zboží jej může chránit před potenciálními odvetnými opatřeními. „Ani Evropská unie, ani Čína momentálně nemají zájem na plnohodnotné obchodní válce,“ poznamenal Hu.

Sokolová dále zdůrazňuje, že by pro Čínu bylo obtížné ospravedlnit tvrzení, že u luxusního zboží dochází k dumpingu. „Jak by se dalo obhájit, že existuje případ dumpingu u kabelky, která stojí dva tisíce dolarů?“ ptá se ironicky.

Skeptičtí analytici ohledně zaměření na luxusní sektor

Přestože vývoz francouzského koňaku do Číny dosáhl loni hodnoty 1,7 miliardy dolarů a luxusní zboží za 11 miliard eur bylo dovezeno z Evropy do Číny, analytici zůstávají skeptičtí, že by se tento sektor stal terčem čínských odvetných opatření. Podle nich by tento krok mohl poškodit domácí spotřebitelskou poptávku po luxusním zboží a ohrozit cíle Číny v oblasti podpory domácího trhu s luxusními výrobky.