Trumpova cla: České ekonomice hrozí miliardové ztráty, varuje ekonom Kovanda

Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu může zásadně ovlivnit i Česko. Podle ekonoma Lukáše Kovandy by zavedení cel připravilo zemi o desítky tisíc pracovních míst a zpomalilo růst.

Návrat Donalda Trumpa do Bílého domu může zásadně ovlivnit i Česko. Podle ekonoma Lukáše Kovandy by zavedení cel připravilo zemi o desítky tisíc pracovních míst a zpomalilo růst.

Celý článek
0

Komentář: Čína v elektroautech světu ujela, teď ji kopíruje Evropa i Japonsko. Cla se mohou obrátit proti nám

Když nedávno přijel šéf amerického Fordu do Číny, prohlásil výstižně: „Nám na Západě v elektromobilitě neujel vlak, my stojíme na úplně jiném nádraží,“ píše ve svém komentáři Jan Staněk, známý jako popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electro Dad.

Když nedávno přijel šéf amerického Fordu do Číny, prohlásil výstižně: „Nám na Západě v elektromobilitě neujel vlak, my stojíme na úplně jiném nádraží,“ píše ve svém komentáři Jan Staněk, známý jako popularizátor elektromobility a tvůrce Youtube kanálu Electro Dad.

Celý článek
0

Konec zelených dotací. Trump otočí kormidlem energetické politiky o 180 stupňů

Příznivci obnovitelných zdrojů a zelených technologií vnímají návrat Donalda Trumpa do Bílého domu s obavami. Štědré vládní dotace pro klimaticky šetrné projekty nepochybně skončí.

Příznivci obnovitelných zdrojů a zelených technologií vnímají návrat Donalda Trumpa do Bílého domu s obavami. Štědré vládní dotace pro klimaticky šetrné projekty nepochybně skončí.

Celý článek
0

Manolo Blahnik konečně v Číně: Po 22 letech právní bitvy

Manolo Blahnik, luxusní značka obuvi s velkou oblibou mezi celebritami, kterou proslavil zejména seriál „Sex ve městě“, otevřela svou první prodejnu na pevninské Číně po 22letém boji o právo používat své jméno.

Manolo Blahnik konečně v Číně: Po 22 letech právní bitvy
Manolo Blahnik konečně v Číně: Po 22 letech právní bitvy | www.shutterstock.com

Kromě nově otevřeného butiku v prestižním obchodním centru Plaza 66 v Šanghaji plánuje společnost každý rok otevřít další prodejnu v Číně během následujících pěti let. Firma však bude čelit několika výzvám, včetně rostoucí konkurence na trhu s luxusní módou, odlišností v preferencích čínských zákazníků a složitého regulačního prostředí. Pravděpodobnými destinacemi pro expanzi jsou města Peking a Chengdu.

Překážky a právní vítězství

Značka, pojmenovaná po svém španělském zakladateli Manolu Blahnikovi, nemohla obchodovat pod svým jménem v Číně od roku 1999, kdy místní podnikatel zaregistroval ochranné známky spojené se jménem „Manolo Blahnik“. Vzhledem k tomu, že Čína uplatňuje princip „kdo dřív podá, ten dřív bere“, společnosti nemusí prokazovat předchozí užívání ochranné známky pro získání nároku na ni. Tento přístup se liší od praxe ve většině ostatních zemí, kde je vyžadováno doložení předchozího užívání ochranné známky nebo úmyslu ji skutečně používat, což firmám zajišťuje ochranu proti spekulativnímu zneužití ochranných známek. Nicméně, před dvěma lety rozhodl Nejvyšší lidový soud Číny ve prospěch společnosti Manolo Blahnik, čímž jí umožnil vstoupit na trh pod vlastním jménem.

Nové směřování značky

„Jsme nadšeni, že jsme získali zpět naši ochrannou známku. Do té doby jsme byli plně zaměřeni na její navrácení. Od té chvíle jsme se začali aktivně orientovat na asijský trh,“ uvedla generální ředitelka Kristina Blahnik, neteř zakladatele.

Ekonomické podmínky na čínském trhu

Vstup na pevninský čínský trh přichází v době, kdy luxusní značky, jako je LVMH, zaznamenávají pokles prodejů na druhém největším luxusním trhu světa. Tento pokles je způsoben částečně stagnujícím hospodářským růstem, rostoucí nezaměstnaností a oslabenou spotřebitelskou důvěrou, kterou podněcuje nejistota ohledně budoucího ekonomického vývoje a vládních regulačních zásahů. Kristina Blahniková se však vyjádřila, že tyto ekonomické podmínky značku neznepokojují, neboť teprve začínají etablovat svou přítomnost v Číně.