Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Čínský sen o luxusu se vypařuje, evropské značky trpí

Akcie předních evropských luxusních značek zaznamenaly ve čtvrtek výrazný pokles. Obchodníci uvádějí jako hlavní důvod rostoucí obavy z oslabující poptávky na klíčovém čínském trhu, což souvisí s nejnovějšími známkami zpomalení druhé největší světové ekonomiky.

Čínský sen o luxusu se vypařuje, evropské značky trpí
Čínský sen o luxusu se vypařuje, evropské značky trpí | www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Index akcií deseti nejvýznamnějších evropských luxusních značek klesl o více než 3 %, přičemž se blížil k minimu zaznamenanému během srpnového propadu trhu. Akcie giganta v sektoru luxusu, společnosti LVMH, také na pařížské burze klesly o více než 3 %.

Mezi nejvýraznější propadáky na evropském indexu STOXX 600 patřily akcie Hermes s poklesem o 6 % a italské Brunello Cucinelli s 5% poklesem. Pro srovnání, samotný index STOXX 600 klesl pouze o 0,4 %.

Obavy z vývoje na čínském trhu podpořila zpráva o zpomalení růstu aktivity v sektoru služeb, a to navzdory očekávanému letnímu cestovnímu vrcholu. Některé firmy dokonce začaly propouštět zaměstnance kvůli obavám z rostoucích nákladů.

Analytici také poukazují na zprávu v médiích o zmenšování vlajkové prodejny Tiffany (vlastněné LVMH) v Šanghaji jako na další faktor ovlivňující pokles akcií luxusních značek. Jelena Sokolova, seniorní analytička ve společnosti Morningstar, komentuje situaci slovy: „Obavy z poptávky v Číně nepřiměřeně zasáhly sektor luxusního zboží." Dodává, že zmenšení vlajkové prodejny by mohlo signalizovat "potenciální dominový efekt" a že "toto je prostor, který je třeba sledovat“.

Situaci dále komplikuje varování americké vlády před převzetím U.S. Steel japonskou společností Nippon Steel, které označuje za potenciální riziko pro národní bezpečnost.

Negativní trend v luxusním sektoru potvrzuje i nedávné oznámení prodejce kosmetiky Sephora (součást skupiny LVMH) o snižování počtu zaměstnanců v Číně v reakci na omezování nákupů kosmetických produktů místními spotřebiteli.

Analytici a odborníci na luxusní zboží varují, že pokles výdajů na luxusní produkty v Číně se pravděpodobně v letošním roce neobrátí. Tato situace tak nadále zůstává zdrojem nejistoty pro evropské luxusní značky a jejich investory.