Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Kvůli problémům s dodávkami dílů se zastaví výroba ve dvou ze tří českých automobilek

Kolínská Toyota prodloužila odstávku. Na týden se zastaví i mladoboleslavská Škodovka.

Kvůli problémům s dodávkami dílů se zastaví výroba ve dvou ze tří českých automobilek
ilustrační foto | foto Profimedia.cz

Nejméně na týden se od pondělka zastaví výroba v závodu Škody Auto v Kvasinách na Rychnovsku. Automobilku dostihly stejné problémy, jaké trápí celý koncern Volkswagen: výpadek dodávek komponent od významného dodavatele ze Slovinska kvůli tamním záplavám.

„Společnost Škoda Auto může potvrdit, že záplavy ve Slovinsku postihly subdodavatele, který dodává komponenty pro spalovací motory modelů značky Škoda a dalších koncernových značek. Je vyvíjeno úsilí o plné obnovení výroby v tomto závodě. Aktuálně je subdodavatel schopen dodávat pouze v omezeném rozsahu,“ konstatuje mluvčí firmy Ivana Povolná. 

Podle mluvčí je zatím odstávka v plánu jen v Kvasinách, potíže mohou dostihnout ale i závod v Mladé Boleslavi. Prozatím se nepočítá s úplným zastavením výroby, problémy s dodávkami ale mohou způsobit „změny v produkčních objemech“. Kterých konkrétních modelů se potíže s komponentami týkají, ale firma neupřesnila.

Už včera potvrdila prodloužení výluky ve výrobě také další automobilka v Česku, a to minimálně o další týden. Výroba v kolínské Toyotě se zastavila už 22. srpna kvůli požáru v závodě dodavatelské firmy Novares v zóně Žebrák na Berounsku. Společnost Novares na obnovení produkce pracuje, zatím se ale linky nerozjely. Firma kvůli tomu zvažuje i přesunutí části výroby do srbského závodu.