Konec nízkonákladovek, jak je známe? Budou zdražovat a zpoplatňovat výběr lepších míst
Nízkonákladové aerolinie musí kvůli dražšímu provozu změnit dosavadní obchodní model. Budou zpoplatňovat výběr míst a dráže prodávat místa k sezení do uličky a u oken.
Zvýšené náklady znamenají pro nízkonákladové letecké dopravce tlak na změnu dosavadních pravidel prodeje sedadel a celkovou úpravu jejich obchodního modelu. Dokazuje to oznámení americké největší „lowcostovky“ Southwest Airlines, jež ukončuje svou politiku volného výběru míst při nákupu letenek. Jde přitom o praxi, která fungovala na americkém trhu pět dekád, poznamenal web Business Insider.
Aerolinky nyní mění způsob prodeje míst a kopírují tím současný přístup většiny leteckých společností na světě. Sedadla jsou přidělována a navíc bude Southwest Airlines dále zpoplatňovat takzvaná prémiová místa.
Firma z texaského Dallasu, jež je největší nízkonákladovou leteckou firmou na světě a byla založena v roce 1967, změnu prodeje letenek vysvětluje tím, že podle interního průzkumu to tak její zákazníci chtějí.
Společnost přitom dlouho odolávala změnám, které zaváděli její konkurenti. Sektor se totiž potýká s nárůstem nákladů, nejen za pohonné hmoty, ale také z důvodu vyšších mzdových požadavků svých zaměstnanců. Proto musí přicházet s novými přístupy, jak navyšovat příjmy.
Analytik leteckých společností Savanthi Syth odhadl, že by jedné z největších amerických aerolinií mohl systém placeného přidělování sedadel přihrát vyšší příjmy mezi šesti sty miliony až dvěma miliardami dolarů (14,1 až 47 miliard korun) ročně.
Navíc přidání sedadel, jež se budou dělit na ekonomická a prémiová, by mohla zajistit další miliardu dolarů. Firma, jež má více než 800 letadel, měla v roce 2023 obrat přesahující 26 miliard dolarů (611 miliard korun). Analytik Henry Harteveldt dodal, že změny jsou pro letecké společnosti dobrou možností, jak navyšovat své tržby v době, kdy poptávka po letech po covidovém útlumu opět roste.
Také ostatní dopravci v nízkonákladovém leteckém sektoru modifikují své obchodní přístupy. Například společnost JetBlue si účtuje až padesát dolarů (1175 korun) navíc za sedadla u okna nebo do uličky v přední části letadla. Firma tím reaguje na finanční problémy. I další nízkonákladoví dopravci začínají nabízet dražší krajní sedadla, na kterých je větší prostor pro nohy.
I když takový přístup odmítají tradiční aerolinie, jako jsou například United Airlines, šéf společnosti Southwest Bob Jordan změnu obhajuje s tím, že ji zákazníci vyžadují. „To je to, co naši zákazníci chtějí," řekl Jordan pro CNBC.