Konec éry luxusu? Číňané volí levnější alternativy
V době, kdy čínská ekonomika čelí problémům, mladí spotřebitelé mění své nákupní zvyklosti. Namísto drahých luxusních značek se obrací k cenově dostupnějším alternativám, známým jako "pingti" nebo "dupes".
šéfredaktor
Ekonomické zpomalení ovlivňuje spotřebitelské chování
Zheng Jiewen, 23letá pracovnice v reklamní agentuře v Guangzhou, je jedním z mnoha mladých Číňanů, kteří pociťují dopady ekonomického zpomalení. Její měsíční příjem klesl z 30 000 jüanů (4 230 USD) na polovinu, což ji přimělo hledat levnější alternativy k oblíbeným značkám jako Louis Vuitton, Chanel a Prada.
Podle Laurel Gu, ředitelky společnosti Mintel v Šanghaji, vyhledávání replik na sociálních médiích vzrostlo mezi lety 2022 a 2024 třikrát. Tento trend odráží klesající důvěru spotřebitelů, která se blíží historickému minimu.
Dopad na luxusní značky a maloobchod
Rostoucí obliba "dupes" není problémem pouze pro zavedené luxusní značky. Společnost LVMH, vlastník Louis Vuitton, zaznamenala v první polovině roku 2024 10% pokles tržeb v asijském regionu (mimo Japonsko) ve srovnání s rokem 2023.
Tento trend přispívá k celkově slabé spotřebě a maloobchodním tržbám v Číně. Ekonomové se obávají, že země může zmeškat svůj cíl růstu 5 % stanovený v březnu.
Příčiny ekonomických potíží
Hlavní příčinou ekonomických problémů je trpící sektor nemovitostí, který dříve představoval až 30 % ekonomické aktivity. Ceny stávajících domů klesly od roku 2021 téměř o 30 %, což vedlo k masivní ztrátě bohatství domácností.
Nezaměstnanost mezi mladými lidmi ve věku 18 až 24 let dosáhla v srpnu 18,8 %, což je nejvyšší úroveň od zavedení tohoto ukazatele.
Vládní reakce a budoucí vyhlídky
Čínská centrální banka reagovala na ekonomické zpomalení snížením klíčových úrokových sazeb a uvolněním peněz pro nové půjčky. Guvernér Pan Gonsheng oznámil snížení týdenní reverzní repo sazby z 1,7 % na 1,5 % a snížení rezervního požadavku pro banky o 0,5 procentního bodu.
Vláda se také zaměřuje na podporu výroby, včetně sektoru elektrických vozidel, aby kompenzovala pokles v sektoru nemovitostí. Tato strategie však vyvolává obavy z možných obchodních konfliktů s partnery, zejména v Evropě.