Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Koloběžky, kam se podíváš? Lime teď chce parkovat bezproblémově, domlouvá se s městskými částmi

Loňský rok byl pro Lime rekordní. V Praze najel téměř tři miliony kilometrů – nejvíc v historii. Zároveň chce ale společnost sjednotit parkovací místa v hlavním městě pod jednoho správce, aby se vyhnula neustálým připomínkám kvůli špatně odloženým koloběžkám a kolům.

Koloběžky, kam se podíváš? Lime teď chce parkovat bezproblémově, domlouvá se s městskými částmi
Lime v roce 2023 v Praze najel téměř 3 miliony kilometrů | foto Lime

V roce 2018 zažila Praha bleskový útok miliardové americké firmy Lime, která nabízí sdílené koloběžky, kola a další dopravní prostředky. Hlavní město zaplavily zelenobílé „sdíleňáky“ – často k nelibosti místních nebo městských částí. Například z Prahy 2 musel Lime dočasně zmizet, dle tamní radnice totiž jeho stroje ohrožovaly chodce, především maminky s kočárky nebo lidi s poruchami zraku. 

Na začátku své působnosti v hlavním městě uzavřel Lime memorandum s pražským magistrátem, nicméně s jednotlivými městskými částmi už nejednal, upozornil tehdy server CzechCrunch. Právě Praha 2 tak proti sdíleným koloběžkám vyrazila do boje, a to především proto, že si je zde uživatelé odkládali tak, jak se jim zrovna zachtělo. S tím už je nyní konec – loni uzavřela tato městská část dohodu s bikesharingovými společnostmi, která vytyčila podmínky provozování těchto služeb. A obě strany si ji teď docela chválí.

„Když se ohlédnu zpátky, jsem rád, že jsme na nic nečekali a vzali situaci do svých rukou. Uzavřením dohody jsme vymezili podmínky, za jakých může být tato služba na území naší městské části provozována. Parkování sdílených elektrokoloběžek a kol se v Praze 2 od té doby o dost zlepšilo. Ve spolupráci s provozovateli bikesharingových platforem se podařilo vytvořit cca 100 parkovacích bodů – a další přibývají,“ připomíná pro Hrot radní Prahy 2 pro oblast dopravy Tomáš Halva.

Podle něj se ovšem stále objevují případy nesprávně zaparkovaných koloběžek. Ty už však jde v dnešní době řešit prostřednictvím speciální mobilní aplikace, v níž jde stroje, které někde překážejí, nahlásit. Městská část je pak v některých případech dokonce nechává odtáhnout. „S příchodem hlavní turistické sezóny však vidíme největší problém v kapacitě elektrokoloběžek, která není v Praze nijak omezena. Ty mohou zvlášť oblíbené turistické lokality doslova zaplavit. Stačí se podívat do sousední městské části Praha 1, kde chybí jakákoli pravidla,“ doplňuje Halva.

Lime teď dle svého vyjádření jedná s Technickou správou komunikací (TSK), aby došlo ke sjednocení parkovacích míst v Praze pod jednoho správce, jímž by byla právě TSK. Tím by se i zjednodušila pravidla pro parkování, která mohou být mnohdy zmatečná vzhledem k tomu, že všude platí jiné podmínky. A zatímco třeba Praha 3 nebo Praha 7 už mají systém pro bikesharing vybudovaný, na Praze 2, která je oblíbenou destinací jezdců na kolech a koloběžkách, dlouho chyběl.

„Letos by měla být uzavřena smlouva, která stanoví jednotná pravidla pro všechny bikesharingové platformy, což vnímáme jako nejlepší řešení. Jezdci neparkují úmyslně špatně, vědí, že jim za to od provozovatele hrozí pokuta – těch jsme jen v červnu rozdali přes 500. Často jim ale není jasné, kde zaparkovat,“ říká Václav Petr, generální ředitel Lime pro Česko a Maďarsko. 

Firma je teď prý připravena se finančně podílet na budování nové infrastruktury, a to zejména parkovacích místech a cyklopruhů, aby Praze v tomto ohledu ulehčila. „S jednotným systémem budou lidé vědět, že jakmile si půjčí kolo nebo koloběžku, mohou zaparkovat jen na určených parkovacích místech nebo v zónách, kde parkování nevadí – vždy však pouze dovoleným způsobem, který prokážou vyfocením. Vzorem jsou nám velká evropská města jako Londýn, Řím nebo Berlín, kde místní vnímají bikesharing jako přínos pro své město, ať už jdou po chodníku nebo sedí za volantem. Uvědomují si, že každý jezdec, který nesedí za volantem, snižuje dopravní zatížení,“ dodává Petr. 

Zahuštění sítě parkovacích míst by si Petr ideálně představoval tak, aby byla od sebe vzdálena maximálně 100 až 150 metrů. Právě díky tomu by chtěl rozšířit mikromobilitu mezi Pražany a zároveň se dostat do nového rozšířeného vyhledávače Lítačky, o kterém Hrot nedávno informoval. Nový beta program Pražské integrované dopravy již dnes umí nejen vyhledávat spoje MHD, ale dokáže rovněž pracovat také se sdílenými koly a auty. 

Právě v bikesharingu vidí Petr budoucnost dopravy v Praze. „Jezdec, který jezdí pravidelně, je pro město nejpřínosnější a naplno využívá potenciál prospěšnosti bikesharingu. Omezuje emise, nezabírá prostor v dopravních špičkách a v neposlední řadě má ‚natrénovaná‘ pravidla bezpečné jízdy,“ tvrdí. Podle něj už Lime zdaleka není doménou cizinců – místní je dorovnávají a počet tuzemských uživatelů dlouhodobě roste.

Ostatně loňský rok byl pro Lime rekordní. Jeho Koloběžky a kola v Praze najely téměř tři miliony kilometrů, od začátku svého působení v hlavním městě tak firma nabídla alternativu k více než 800 tisícům potenciálních přejezdů autem. Tím dle svých interních informací ušetřil téměř 400 tun emisí oxidu uhličitého.

Celosvětové tržby Lime dosáhly v roce 2023 asi 616 milionů amerických dolarů a zisk před zdaněním stoupl více než pětinásobně. V letošním roce se chce Lime vrátit na trhy, které v době pandemie opustil, tedy do Řecka, Mexika nebo třeba Japonska. Zároveň letos výrazně zainvestuje do vozového parku – pořídí si 30 tisíc nových elektrokol. Společnost působí již ve více než 280 světových městech a má na kontě přes 550 milionů jízd. V Praze funguje několik dalších služeb nabízejících sdílené koloběžky, kola, skútry i auta, například Rekola, Nextbike, Bolt, Blinkee.city, Antees, CAR4WAY nebo Anytime.