Americká střední třída v šoku. Dříve běžné Airbnb, Uber či dovoz jídla jsou už luxus

Horšící se ekonomická situace USA dopadá na čím dál více tamních občanů. Ti jsou tak nuceni šetřit už i na tom, co ještě donedávna považovali za samozřejmost: na ježdění s Uberem nebo dovážkách jídla z restaurace.

Americká střední třída v šoku. Dříve běžné Airbnb, Uber či dovoz jídla jsou už luxus
ilustrační foto | Shutterstock.com

Pro střední třídu v USA to byla naprostá klasika: objednat si jídlo z nedaleké restaurace s dovozem, pak cesta do kina nebo na rande Uberem... A když někdo cestoval na delší vzdálenost, na místě se pro komfortnější život raději ubytoval v bytě či domě nabízeném v aplikaci Airbnb. Všechno to bylo poměrně snadné a na poměry většiny Američanů i levné. Až doteď.

Zvyšující se nezaměstnanost a inflace se dotýkají čím dál většího počtu Američanů. Ti se čím dál častěji obávají o svou budoucnost a mimo jiné také oddalují rozhodnutí mít děti. Ostatně, podle renomovaných amerických deníků bude právě ekonomika tématem, které v důsledku rozhodne ostře sledované prezidentské volby na podzim.

I to je důvod, proč si podnikatel Donald Trump věří na současnou viceprezidentku Kamalu Harris. Ta totiž ze své pozice měla na starosti migraci, ekonomická témata si ale řešil přímo prezident Joe Biden. Trump se svým kandidátem na viceprezidenta JD Vancem své soupeřce již několikrát vzkázal, že je ekonomickým analfabetem. On prý Američanům rozumí a zemi vyvede z krize.

Příběhy běžných Američanů nyní sdílí deník Business Insider. V jednom aspektu se všechny shodují: pro lidi ze střední třídy je život v USA čím dál těžší. S rostoucími náklady mají obtíže, a tak začínají šetřit. Že třeba tolik nechodí do fastfoodů, je v této souvislosti jen drobnost. Do jejich života promlouvá i to, že populární služby po pandemii covidu-19 výrazně zdražily. Dříve provozovatelé, zpravidla technologické startupy, lákaly uživatele na dotované a zvýhodněné služby s tím, že se jim v budoucnu investice vrátí. Američané si rychle zvykli. A o to více jsou teď překvapení, když jim oblíbené služby nyní tahají z kapes čím dál více peněz.

Například 31letá Sarah Manley, hudebnice z Baltimoru, je šokovaná z toho, jak moc v poslední době vzrostly ceny krátkodobého ubytování přes Airbnb. Když se po dobách lockdownu podívala na platformu pro krátkodobý pobyt, ztratila dech, jak moc ceny ubytování vzrostly. Průměrná denní sazba Airbnb vzrostla o 36 procent od roku 2019 do konce roku 2022. A roste dál.

Nyní Manley, která je kvůli své práci nucena cestovat, hledá jiné způsoby ubytování. Vyhledává na internetu hotely s co nejnižší cenou. Služby hotelů, které se nemusí potýkat s vysokými provizemi pro provozovatele Airbnb, jsou nyní cenově přístupnější.

Krátkodobými pronájmy to ale nekončí. Sarah už prý nepoužívá ani služby pro přepravu jako jsou Uber či Lyft. Zjistila totiž, že parkování třeba na letišti na několik dní ji ve výsledku vyjde laciněji než zpáteční jízdné Uberem. „Kdybych používala sdílené jízdy a aplikace pro doručování a vše jako dříve, každý měsíc bych přišla o peníze,“ řekla žena s tím, že za současné situace si to nemůže dovolit.

I mladá generace Z už pociťuje, že využívání veškerých možných služeb příliš leze do peněz. Pro Business Insider o tom hovoří 26letý podnikatel Grant Plotkin. Dříve prý nadšeně využíval různých služeb na cestování. Přeskakoval mezi nimi podle toho, jaká z aplikací právě nabízela nejvýhodnější akce a největší úsporu peněz. I on místo hotelů využíval Airbnb, cestoval Uberem a rovněž si přes něj nechával doručovat jídlo. To ale skončilo s tím, jak aplikace nabízí čím dál méně snížených – často dotovaných – cen. Mladík už prý výrazně méně využívá také sdílených kancelářských prostor. Zjistil, že levnější je zařídit si kancelářský stůl ve svém domově. Také se méně často stravuje venku, více si vaří doma. I na tom prý dokázal ušetřit. „Kdybych využíval stejné služby jako před pandemií, moje náklady by to teď zdvojnásobilo,“ říká Plotkin.

Šetření Američanů je však patrné i v případě jiných technologických výdobytků. Méně lidí je ochotno platit si různé fitness aplikace, lidé častěji cvičí doma podle videí zdarma na YouTube. Případně zjistí, že různá předplatná v aplikacích nakonec vyjdou na více peněz, než kdyby si zaplatili hodinu s osobním trenérem v posilovně.

Vliv na změny v nákupním chování Američanů má i čím dál častější praxe technologických firem zavádět dynamické ceny. To znají i Češi, například při přepravě Uberem. Když je hezky a dostatek vozidel, doprava může být poměrně levná. Jakmile ale začne pršet nebo je k dispozici méně vozidel, částka může vystřelit do astronomické výše. V USA to ale platí rovněž pro dovozy jídel. Jednotný manipulační poplatek za přepravu z restaurace neexistuje, například v dešti nebo v obědové špičce je kurýr dražší.

„Dělá to lidi nešťastnými. Protože kvůli tomu nevědí, kolik co stojí. Myslím, že žijeme v době, kdy kvůli přežití v krizi potřebujeme mít nějaký rozpočet, kterého se můžeme držet,“ řekl k tomu Bilal Baydoun, ředitel pro politiku a ekonomický výzkum v Groundwork Collaborative, levicovém think-tanku.

Podle expertů budou Američané ze střední třídy vyhledávat další možnosti, kde ušetřit, nebo způsoby, jak dosáhnout nižších cen. K určitému revivalu tak dochází v případě věrnostních programů u kreditních bank. Některé kreditní karty nabízejí vrácení části zaplacené částky (cashback), jiné slevy do určitých řetězců obchodů. A čím dál více obyvatel vyhledává potravinové diskonty. Dokonce i ti, kteří jinak dosáhnou na relativně vysoké platy.