Kingdom Come 2 musí mít masivní úspěch, jinak to ohrozí i vydavatele

foto Warhorse Studios

Kingdom Come 2 musí mít masivní úspěch, jinak to ohrozí i vydavatele

Hra Kingdom Come: Deliverance II, vyvíjená českým videoherním studiem Warhorse, nesmí skončit jinak než globálním úspěchem. Vydavatel Embracer Group na tom totiž není ekonomicky dobře. Kdyby jim pohořel další herní a natolik nákladný titul, museli by začít razantně osekávat výdaje, možná i znovu propouštět.

Vladimír Barák

Snad všichni přejí českým herním vývojářům z Warhorse úspěch, aby v pokračování středověkého RPG Kingdom Come minimálně překonali kasovní výsledky jedničky. Nejvíce se však za obrovské prodeje modlí majitelé studia, šéfové z herního gigantu Embracer Group. Tento švédský zábavní kolos už nutně potřebuje prodejní hit, který by naplnil pokladnu po dříve vydaných a bohužel nepříliš dobře přijatých titulech.

Skepsi ale zatím nechme stranou. Nic nenasvědčuje tomu, že by dvojka Kingdom Come měla být propadákem. Vyvíjela se dlouhé roky, stojí za ní zkušení vývojáři, jednička si udělala ve světě poměrně dobré jméno a Čechy může potěšit, že se i druhý díl má odehrávat v českých zemích, konkrétně v okolí Kutné Hory a Trosek. Hra má vyjít ještě letos a na žebříček nejočekávanějších her ji zařadila i vlivná světová média.

Nicméně obliba kreativního ředitele Dana Vávry a jeho týmu v České republice pro vydavatele titulu není zase až tak podstatná vzhledem k malé české kupní síle. Do vývoje byly údajně investovány vyšší desítky milionů dolarů, proto Embracer Group potřebuje vřelé přijetí u hráčů napříč světem. Zásadní je samozřejmě americký a evropský trh, na ten asijský je těžké se prosadit. I první díl hry bodoval v USA, ale třeba také ve Velké Británii, a velmi oblíbený se stal u Němců.

Vzhledem k vyšším nákladům je nutné, aby se prodaly miliony kopií, zejména v prvních týdnech po vydání, kdy ještě obchody nenabízejí žádné velké slevy. Prvního Kingdom Come se šest let po vydání prodalo úctyhodných 6 milionů kusů. Nicméně značná část připadá právě i na různé slevové akce.

Aby hra uspěla, dostala u svého vydavatele absolutní prioritu, která spočívá třeba i v obrovské marketingové podpoře. Lars Wingefors, spoluzakladatel a generální ředitel Embracer Group, již dříve informoval, že Warhorse Studios zůstávají v hlavní větvi skupiny, která je vyčleněna pro ty nejlepší vývojáře specializující se na velké AAA hry. Už když skupina české studio v roce 2019 kupovala za 1,1 miliardy korun od miliardáře Zdeňka Bakaly a zakladatelů, bylo jasné, že nic jiného než úspěch se od nové akvizice nečeká. Hovořilo se o zásadním milníku pro obě strany.

Slova o hlavní větvi dávají smysl v kontextu organizačních změn v Embraceru. Firma dlouhodobě čelí ekonomickým problémům, letos se proto rozhodlo o jejím rozdělení na tři spolupracující subjekty. V jednom se budou věnovat prémiovým a velkým počítačovým hrám, kde se počítá i s Warhorse Studios. Druhý se zaměří na stolní hry, třetí pak na nezávislé indie tituly.

Jde o reakci na těžkosti související s přehnanými rozvojovými plány a neúspěšnými investicemi. Z toho důvodu musela firma projít velkou restrukturalizací, která si vyžádala odchod více než 1 400 zaměstnanců. Několik vývojářských studií bylo uzavřeno, některá pak prodána. Bez rozloučení skončilo třeba známé studio Piranha Bytes.

V minulosti měla do Embraceru vstoupit investiční společnost Savvy Games Group s napojením na bohaté šejky ze Saúdské Arábie. Jenže k transakci za dvě miliardy dolarů nakonec nedošlo. Embracer od té doby šetří, kde se dá. Kromě propouštění také více zvažuje herní projekty, na nichž se chce podílet. O to větší očekávání mají manažeři z těch studií a projektů, které pokračují.

V jednom z rozhovorů vzal CEO Embraceru potíže skupiny na sebe. Ačkoli v řadě případů prý byla špatná finanční rozhodnutí záležitostí celého managementu, velkou zodpovědnost měl on, což přiznává. „Jako ředitel a majitel musíte někdy vzít vinu na sebe a umět si s pokorou uvědomit, zda jste udělali chybu a zda jste mohli něco udělat jinak,“ uvedl.

Z hlediska vydaných titulů nebyl poslední rok pro skupinu příliš dobrý. Jak firma uvedla ve výroční zprávě, tahouny se staly zejména akční hry Dead Island 2 a Remnant 2. Další tituly, jako třeba Alone in the Dark nebo Outcast 2: A New Beginning, však v obchodech propadly. Vydavatel to ale nevzdává, v následujícím roce chce na trh uvést až 70 titulů. Výsadní postavení má i v části dokumentu o budoucních plánech právě český Kingdom Come: Deliverance 2 a dále střílečka Killing Floor 3.

K překlenutí těžkého období má u švédské skupiny sloužit rovněž nový revolvingový úvěr, o němž firma informovala v tiskové zprávě. Ten v celkové výši 600 milionů eur s dvouletou splatností s možností prodloužení o další rok poskytlo celkem sedm bank z Evropy i USA, například Citibank a BNP Paribas.

„Díky významným opatřením přijatým v průběhu aktuálního kalendářního roku jsme posílili naši finanční strukturu a zodpovědně snížili naši finanční páku. Tento krok je součástí našeho přechodu k tomu, abychom se stali štíhlejší a více zaměřenou společností,“ okomentoval to šéf Embraceru.

Hra Kingdom Come 2 by měla vyjít ještě letos, a to na počítače a konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Je možné, že časem vyjde i na přístroje Switch od Nintenda. Na ten však velké a graficky náročnější hry vycházejí zpravidla se zpožděním, někdy i mnohaletým. Například jednička Kingdom Come vyšla na Switchi až letos, tedy šest let po vydání na PC.