Archiv
Jak na emisní povolenky
Odpovědí v nákladní dopravě je LNG a bioLNG
České republice se v nákladní silniční dopravě zatím nedaří plnit emisní cíle směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050. Řešením je větší využití zkapalněného zemního plynu (LNG). Na rozvoji jeho využití v nákladní dopravě pracuje největší český distributor plynu, skupina GasNet.
Cílem Evropské unie je stát se do roku 2050 klimaticky neutrální. V dalším kroku proto počítá s reformou emisních povolenek. Od roku 2027 se budou týkat i silniční dopravy. Nákupy povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv, což bude v praxi znamenat, že si dopravci připlatí za každý litr fosilního paliva, zejména nafty.
„Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního plynu nižší než u naftových motorů. LNG tak přinese dopravním a logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody. Ještě výraznější úsporu potom nabízí bioLNG,“ říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu v GasNetu.
U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za tunu CO2. Navýšení nákladů tak u naftového motoru vychází zhruba na 1,10 koruny za kilometr. U bioLNG je to pouze 0,30 koruny za kilometr, částka se navíc může ještě snižovat. Na rozvoji využití LNG v nákladní silniční dopravě pracuje největší tuzemský distributor plynu, skupina GasNet. Jen v loňském roce se jí podařilo zprovoznit dvě nové plnicí stanice a jednu mobilní plničku přestavět na klasickou kamennou pumpu. V blízkosti klíčových tranzitních tepen provozuje už čtyři plničky a plánuje otevření dalších.
Kromě sítě stanic roste i spotřeba LNG. „Za rok 2022 jsme dosáhli prodejem LNG v nákladní dopravě úspory 2485 tun emisí CO2. Oproti roku 2021 je to dvojnásobná úspora,“ říká Filip Dostál.