Legendární výrobce ještě legendárnějšího letounu L-39 Albatros z Odoleny Vody Aero Vodochody po patnácti letech mění vlastníka. Investiční skupina Penta jej definitivně prodala maďarské společnosti HSC Aerojet Zrt. Firmu ovládá maďarský podnikatel, diplomat a blízký spolupracovník premiéra Viktora Orbána Kristóf Szalay-Bobrovniczky.
Podíl ve výrobci získá také tuzemský obchodník se zbraněmi, společnost Omnipol Richarda Hávy. Jeho postavení ale nakonec bude slabší, než zdálo loni, kdy byl prodej firmy poprvé oznámen. Z původního aranžmá – 51 procent Maďaři a 49 procent český Omnipol – ale už dávno sešlo. Aktuální rozložení sil sice kupující strana nezveřejnila, ale předpokládá se, že Omnipol skončí ve značně minoritním postavení s podílem dvacet procent. Prodává se nakonec fabrika včetně sousedního letiště, které je pro chod závodu životně důležité. Loni to ale chvíli vypadalo, že se obě části budou prodávat zvlášť.
„Vývoj a příprava výroby vlastního letounu L-39NG, které si do dnešního dne vyžádaly přes tři miliardy korun, byly pro rozvoj a budoucnost Aera zásadní. Úspěšná certifikace letounu se stala impulzem pro náš exit z Aera. Chceme věnovat energii klíčovým firmám našeho portfolia,“ uvedl na rozloučenou jeden z hlavních majitelů Penty Marek Dospiva. Cenu ani jedna ze stran nezveřejnila. Pro Pentu nebude až tak podstatná, mnohem důležitější je, že se leteckého výrobce zbavila.
Z pohledu patnácti let, po která Aero skupina držela, na něm rozhodně příliš nevydělala. V roce 2006 firmu získala zhruba za tři miliardy korun, další miliardy do výrobce letadel v průběhu let investovala. Představa, že za firmu dnes dostala šest a více miliard „na dřevo“, je značně nepravděpodobná.
Noví majitelé budou Aero ovládat prostřednictvím společnosti Vodochody Holdings HU, která je stoprocentně vlastněna společností HSC Aerojet Zrt. Se změnou vlastníka přichází do Aera nový prezident a generální ředitel. Tím se stane podle očekávání Viktor Sotona, dosavadní generální ředitel pardubické firmy ERA, která patří Omnipolu.
„Aero bude i nadále rozvíjet všechny tři pilíře svého podnikání, kterými jsou výroba a vývoj vlastních letounů, dále MRO zakázky na údržbu a opravy letounů, a rovněž výrobní programy aerostructures, tedy dodávky leteckých celků domácím a zahraničním zákazníkům. Všechny tyto tři pilíře zůstanou součástí naší obchodní strategie,“ uvedl Sotona v prohlášení.
Obchod se nebývale vlekl. Celý proces trval přes rok a půl. Z původní koalice kupců vypadla skupina PPF, která měla pomáhat Omnipolu s financováním. K zásadní rošádě došlo také na maďarské straně – lobbistu Andráse Tombora vystřídala zjevně schopnější a mocnější figura z okruhu maďarského premiéra Viktora Orbána, manažer, investor a někdejší diplomat Kristóf Szalay-Bobrovniczky. Právě on dokázal dotáhnout klíčové financování maďarskými státními bankami.
Na bankovních zárukách a složitém ocenění podniku, který provozně v poslední době hospodařil se ztrátou, celý proces drhnul. Ale letos v létě se věci daly konečně do pohybu. A také zřejmě není náhodou, že dotažení obchodu se přesně krylo s návštěvou maďarského premiéra v Česku.