Green Deal v praxi nefuguje: Švédský Northvolt hlásí další trable, bude propouštět
Jeden z nejvíce očekávaných evropských projektů v sektoru zelených technologií má stále větší problémy. Švédský výrobce akumulátorů musí propouštět, potýká se i s mizernou kvalitou baterií.
redaktor
Švédský projekt gigafactory pro výrobu akumulátorů pod hlavičkou společnosti Northvolt měl být ukázkou konkurenceschopnosti evropského průmyslu v oblasti zelených technologií pod politickou záštitou Green Dealu, jenž počítá s uhlíkovou neutralitou celého kontinentu do roku 2050.
Ukazuje se ale, že švédský výrobce nedokáže čelit levnější čínské konkurenci, případně technologickému náskoku americké Tesly Elona Muska. Po krachu dodávek baterií pro německou automobilku BMW v hodnotě dvou miliard eur (50 miliard korun), nyní firma oznámila, že bude muset začít propouštět. Zdůvodňuje to upadající poptávkou po autech s dobíjecím kabelem v celé Evropě.
Kromě rušení pracovních pozic chce najít partnery pro své projekty v oblasti skladování energie, aby se mohla soustředit pouze na svou první gigafactory v severním Švédsku, ve městě Skellefteå. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe.
Existenční problémy Northvoltu jsou o to více znepokojující, že celkově už firma, která byla založena v roce 2015, vybrala od investorů přes 15 miliard dolarů (341 miliard korun) – převážně ve formě rizikového kapitálu – a stala se tak největším evropským startupem, který se neobchoduje na burze, napsaly britské Financial Times.
Trable s výrobou dostatečně kvalitních bateriových článků dokazuje to, že vedení Northvoltu pozastaví produkci materiálů pro výrobu katod a bude je muset nakupovat od asijských výrobců, čínských a korejských. Navíc hledá kupce pro svou továrnu kompletace baterií pro skladování energie a průmyslové aplikace v polském Gdaňsku, která byla otevřena v roce 2023.
„Vybudování společnosti vyrábějící baterie od nuly je nesmírně kapitálově náročné. Ušli jsme dlouhou cestu. (…) Nyní je čas zaměřit se na naše původní cíle a pomoci Evropě dosáhnout udržitelného bateriového ekosystému,“ uvedl bez větších podrobností ředitel společnosti Peter Carlsson, který patří mezi zakladatele firmy.
Každopádně je jasné, že firma už nemá další prostředky na rozvoj svého podnikání. Problémy švédské firmy ukazují na slabost evropského průmyslu na poli elektromobility. Největší evropská automobilka Volkswagen oznámila rušení svých továren v Německu, švédský výrobce aut Volvo zase couvá ze svých slibů vyrábět po roce 2030 pouze vozy s bateriemi.