Volvo couvá od zásuvky. Automobilka zahazuje plány na plně elektrickou budoucnost

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

V reakci na zpomalující poptávku po elektromobilech, nedostatek cenově dostupných modelů a obchodní napětí mezi Evropou a Čínou oznámila automobilka, že i po roce 2030 bude nadále nabízet hybridní modely.

Celý článek
0

Mladí lidé nevěří ve vlastní bydlení. „Nezadlužíme se na celý život“

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Stále více mladých lidí považuje vlastnictví bydlení za méně důležité a preferuje jiné formy ubytování. Hypotéky a náklady spojené s vlastním bytem či domem je odrazují. „Takový závazek nám za to ani nestojí,“ uvedli v průzkumu.

Celý článek
0

Raiffeisenbank se ocitla ve zlaté ruské pasti

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Ruský soud zablokoval případný prodej Raiffeisen Bank International, ruské dceřiné firmy rakouské bankovní skupiny.

Celý článek
0

Gigafactory Česku přinese stovky miliard a desetitisíce pracovních míst

Pokud Česko promarní šanci a velkou továrnu na výrobu baterií si nechá vyfouknout od okolních zemí, bude to pro ekonomiku i zaměstnanost „smrtící mix“.

Gigafactory Česku přinese stovky miliard a desetitisíce pracovních míst
ilustrační foto | Profimedia.cz

Úpadek spalovacího motoru povede nejen ke ztrátám v pro Česko klíčovém automobilovém průmyslu, který dnes tvoří deset procent HDP. Zasáhne i další odvětví, jako jsou třeba rafinerie. I proto je podle ekonomů, zástupců sektoru i politiků zásadní, aby Česko naskočilo na vlnu elektromobility a vznikla zde gigafactory na výrobu baterií. 

Podle v úterý zveřejněné studie poradenské společnosti Deloitte pro Svaz moderní energetiky by továrna měla pro Česko zásadní ekonomické přínosy. Studie pracovala s možností vzniku jedné gigafactory o kapacitě čtyřicet gigawatthodin a analyzovala jak dopady její výstavby, tak následného provozu mezi lety 2023 a 2031. V investiční fázi, tedy v průběhu výstavby, by továrna vytvořila 6095 pracovních míst a k HDP přispěla 13,7 miliardy korun.

„Daleko významnější je dopad na úrovni provozních efektů, který dosahuje 172 miliard korun. Dohromady máme tedy 186 miliard korun. Pro srovnání s loňským hrubým domácím produktem České republiky je to 3,6 procenta,“ uvedl autor studie David Marek. V provozu a navázaných odvětvích by našlo práci až 33 tisíc lidí. Na daních by stát, kraje a obce vybraly v daném období 48,6 miliardy. Počítá se přitom, že továrna by fungovala déle než analyzované osmileté období, minimálně patnáct let.

Bude potřeba přes čtyřicet továren, zatím v okolí fungují tři

Odhaduje se, že v roce 2040 bude v Evropě jezdit deset až 18,5 milionu elektromobilů. Pro pokrytí poptávky po bateriích bude potřeba až 46 gigafactory o kapacitě třicet gigawattů, respektive 35 větších továren se čtyřicetigigawattovou kapacitou. Jen v regionu střední Evropy to znamená třináct až sedmnáct továren. V současnosti jsou v okolních zemích v provozu pouze tři, dvě v Maďarsku a jedna v Polsku. Dalších čtrnáct je v různé fázi přípravy. Berlínská Tesla je před dokončením, jiné projekty jsou jen na papíře. 

Podle ministerstva průmyslu by v Česku mohly vzniknout dvě nebo i více výroben. Stát před nedávnem podepsal memorandum s ČEZ, který by mohl sehrát roli menšinového akcionáře. Přesto zatím není jisté, zda gigafactory opravdu vznikne. Otevřená zatím stále zůstává otázka investora. Nejčastěji se zmiňuje Volkswagen nebo LG, hovoří se však i o případném jiném zájemci.

   

Podle vedoucího poradenského týmu pro energetiku společnosti Deloitte Josefa Kotrby lákají ovšem výrobce baterií i všechny okolní země, na což vyčlenily stovky milionů eur. Německo plánuje lokální výrobu bateriových článků podpořit rovnou miliardou, Polsko či Maďarsko počítají se stovkami milionů eur. V podobné relaci se pohybuje i česká vláda.

 „Bez pobídek a v konkurenci s pobídkami v okolních státech by rozvoj mohl zaostat nebo nás úplně obejít. Představa, že by tato vlna Česko úplně obešla a stali bychom se třeba jen dodavatelem suroviny, která by se zpracovávala v Německu, by znamenala z hlediska ztráty dodavatelského řetězce v autoprůmyslu a útlumu uhelné energetiky smrtící mix,“ míní Kotrba. 

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar proto varoval, aby to s bateriemi v Česku nedopadlo jako se dřevem. Z Česka se ve velkém vyváží nezpracovaná dřevní hmota bez přidané hodnoty do pil v blízkém zahraničí, aby se sem vozila zpět ve formě drahého nábytku a dalších koncových produktů. Podobně by to bez gigafactory mohlo dopadnout i s lithiem, kterého má Česká republika největší zásoby v Evropě. 

„Některé provozy budou zanikat a lidé budou přicházet o práci,“ varoval Špicar před dopady probíhající transformace automobilového průmyslu. Montéři spalovacích motorů či převodovek by však podle něj mohli najít uplatnění právě v gigafactory.