Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Evropské automobilky mohou pomalu balit. V elektrobitvě s Čínou a USA nemají šanci

Evropským automobilkám v elekromobilitě ujel dávno vlak a ani česká gigafactory na tom nic nezmění.

Evropské automobilky mohou pomalu balit. V elektrobitvě s Čínou a USA nemají šanci
ilustrační foto | Profimedia.cz

Tak prý gigafactory koncernu Volkswagen je na spadnutí a investice za 120 miliard korun míří do Česka. Alespoň tak interpretoval svou schůzku s Thomasem Schäferem z vedení koncernu VW tuzemský ministr průmyslu Jozef Síkela. To je jistě fajn zpráva, ale člověka sledujícího dění v evropském průmyslu nutně musí napadnout, zda tu baterkárnu nakonec někdo vůbec bude potřebovat.

Nad automobilkami směřujícími k světlým zítřkům v elektromobilitě se nám totiž nějak stahují mračna. Nebo spíše už začaly padat první kapky. Stačí zprávy z posledních pár dní. Tesla zlevnila Model Y v Evropě o 23 procent, a ten je tak levnější než škodovácký Enyaq. Už předtím šlo o nejprodávanější elektromobil v Evropě a nyní prodeje jistě zesílí.

Tesla vidí, že v Číně kvůli místní konkurenci už moc potenciálu pro růst není, a tak se snaží mohutně akcelerovat v Evropě, která k tomu svou klimatickou politikou vytváří ty nejlepší podmínky. Pak zahrnuly i tuzemské automobilové koutky pozitivní recenze na čínský elektromobil s britskou značkou MG 4, který se cenovkou srovnává s benzinovou Octavií. A spolu s dalšími čínskými auty na baterie drží nejvyšší počet hvězdiček v evropských testech bezpečnosti.

Sice potichu, ale razantně začala v průběhu loňského roku invaze čínských elektromobilů do Evropy. Celkový podíl na tomto segmentu trhu byl loni už těsně pod šesti procenty, a to je jen začátek. Pyšné evropské automobilky mohou začít pomalu, ale jistě vyklízet svůj vlastní dvorek. A bude hůř. Obstát v soutěži s výrobci z USA a Číny, kteří mají nejen technologický náskok, ale také vyrábějí s řádově nižšími náklady na energie, ale i pracovní sílu, je prakticky nemožné.

Mimochodem, dopad na klima plynoucí z tohoto ideologicky motivovaného manévru s předvídatelným a leckým předvídaným efektem je zcela nulový. Už to stálo stovky miliard eur a teď cena naskočí, protože nás čeká obří tlak na zachraňování evropských automobilek za peníze daňových poplatníků.

Než jim vyhovět, to by snad bylo lepší vzkázat do Mladé Boleslavi, že tam budou mít krásný brownfield vhodný pro výstavbu levných bytů kousek za Prahou. Mohlo by se to jmenovat třeba Timmermansova čtvrť. Na památku eurokomisaře, který se o skvělou budoucnost místních pozemků tolik zasloužil.

A v těch Líních to letiště může zůstat. Pochopitelně pro bezemisní větroně.