Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Řidičům elektromobilů chybí řev motoru. Ferrari připravuje zesilovače

Italský výrobce luxusních automobilů si nechal patentovat systém, který dodá tichým elektrovozům Ferrari hlasitější zvuk při jízdě.

Řidičům elektromobilů chybí řev motoru. Ferrari připravuje zesilovače
Ferrari SF90 Stradale | foto Just dance / Shutterstock.com

Jednou z charakteristických vlastností, kterými se elektromobily liší od svých předchůdců jezdících na benzin nebo naftu, je chybějící hlasitý zvuk motoru. Tichý chod auta ovšem vadí nejen některým řidičům, ale také chodcům, pro které je při přecházení silnice zvuk auta jedním z varovných signálů.

S inovativním přístupem, jak by měla i elektroauta být slyšet, přišla podle agentury Bloomberg italská automobilka Ferrari, která si už nechala patentovat speciální technologii. Podle generálního ředitele firmy Benedetta Vigny je totiž právě zvuk jedním z podstatných prvků, které definují značku Ferrari – a zákazníci jej především u „sporťáků“ žádají.

Na rozdíl od pokusů konkurence ovšem nemá jít o umělou „náhražku“ zvuků, které nijak nesouvisejí s chodem vozu. Patent prý spočívá v tom, že každý automobil Ferrari bude obsahovat reprodukční zařízení, které bude zesilovat zvuk elektromotoru a jeho součástek a poté jej přesměruje ven přes zadní část automobilu. 

Snímací prvky zesilovače přitom budou měřit například rezonanční frekvence motoru, či dokonce i kol, aby zvuk odpovídal také rychlosti otáčení kol. Jinými slovy, měl by podobně jako u aut se spalovacím motorem být tím hlasitějším, čím rychleji vůz pojede.

Fanoušci značky Ferrari by se podle Vigny měli připravit na to, že nové luxusní vozy poháněné baterií budou ovšem znít jinak – stejně jako jiné zvuky vydává při svém chodu motor na baterii. Na trh by se tato inovativní, hlasitá elektroauta měla dostat poprvé v roce 2023.