Hrot24.cz
EU štěká na Čínu. Vyplatí se dráždit říši středu cly na elektromobily?

Shutterstock.com

EU štěká na Čínu. Vyplatí se dráždit říši středu cly na elektromobily?

Evropská unie bude dál hrát kartu s možným výrazným zavedení cel na elektrická vozidla vyráběná v Číně, oznámila to Evropská komise. Navzdory tomu, že cla v hlasování odmítlo Německo a další státy. Pravděpodobně se schyluje k největším obchodním sporům s Pekingem za poslední dekádu, píše agentura Reuters. 

Pavel Štrunc

Pavel Štrunc

Autor podcastů

Navrhovaná cla na elektrická vozidla vyráběná v Číně ve výši až 45 procent by měla by být uvalena od příštího měsíce na pět let. Komise uvedla, že tato cla by měla „kompenzovat to, co považuje za nespravedlivé“ – myslí tím čínské dotace, které více než rok prošetřovala. Komise ale také uvedla, že s Pekingem bude i nadále jednat. Možným kompromisem by mohlo být stanovení minimálních prodejních cen. V klíčovém hlasování podpořilo cla deset členských zemí EU, pět bylo proti a 12 se zdrželo, uvedly zdroje z EU. Ve středu agentura Reuters napsala, že opatření pravděpodobně projde s podporou Francie, Itálie a Polska. Největší ekonomika regionu a hlavní výrobce automobilů, Německo, hlasovalo proti návrhu, uvedly zdroje agentury.

Podle Noaha Barkina, poradce ze společnosti Rhodium Group, je to velké vítězství pro Komisi, byť není úplně vyhráno: „Riziko je, že Peking bude cítit potřebu reagovat na cla odvetnými opatřeními, což by torpédovalo šance na vyjednané řešení“, dodal. Akcie evropských automobilek, jako je Renault, vzrostly v naději, že cla jim pomohou konkurovat čínským rivalům na jejich domácí půdě, a to v okamžiku, kdy celosvětová poptávka po elektroautech klesá. Některé další značky ale vyjádřily obavy, že cla jen urychlí plány čínských firem na vybudování výrobních kapacit v Evropě, čímž by povinnost platit obešly.

Peking už tento rok zahájil vlastní šetření dovozu evropské brandy, mléčných a vepřových výrobků, což už bylo vnímáno jako odveta. Výrobci evropského koňaku a vepřového masa jsou proto hodně znepokojeni. „Francouzské úřady nás opustily. Nerozumíme tomu, proč je náš sektor takto obětován,“ uvedla francouzská asociace výrobců koňaku. Čínská vláda také diskutovala zvýšení dovozních cel na benzinová vozidla, což by nejvíce zasáhlo německé výrobce.  

Čínské ministerstvo obchodu vyjádřilo silný odpor vůči plánovaným clům EU a označilo je za „nespravedlivé, nevyhovující a nerozumné“, vidí to jako porušení pravidel Světové obchodní organizace. Zatím Peking ale nezmínil žádná chystaná protiopatření.

Generální ředitel BMW Oliver Zipse popsal hlasování jako „osudový signál pro evropský automobilový průmysl“. Čínský Geely Holding vyjádřil „hluboké zklamání“ nad rozhodnutím Komise. Maďarský premiér Viktor Orbán uvedl, že EU směřuje k „ekonomické studené válce“ s Čínou. Na druhou stranu francouzská automobilová asociace PFA uvedla, že je dobře, že členské státy EU cla podpořily, a dodala, že je pro volný obchod, pokud je spravedlivý. 

V rámci pokračujících jednání s Čínou by Komise mohla znovu zvážit cenový závazek – zahrnující třeba minimální dovozní cenu. Příkladem je Volvo, které většinově vlastní Geely. Společnost doufá, že se vyhne výrazným clům při dovozu svých EV vyráběných v Číně tím, že dosáhne cenové dohody. Cla EU se pohybují od 7,8 procenta pro Teslu po 35,3 procenta pro SAIC a další společnosti, které údajně nespolupracovaly s vyšetřováním EU. Tato cla jsou nad rámec standardního 10procentního dovozního cla EU na auta.