Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Argentinský „řezník“ Milei radí Muskovi: státní zaměstnance vyhazuj ve velkém

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Prezident Argentiny Javier Milei se proslavil pózováním s motorovou pilou. Symbolizovala razanci, s níž se chystal ořezat státní výdaje. Po svém zvolení zrušil polovinu ministerstev a propustil desítky tisíc státních úředníků. To samé radí Elonu Muskovi, jenž má pročistit americkou federální byrokracii.

Celý článek
0

Druhý dech vyrabované Škody

Plzeňská Škoda Transportation, z minulosti zvyklá na miliardové zisky, loni doplatila na nenasytnost bývalých akcionářů

Druhý dech vyrabované Škody
Tomáš Krsek byl po dlouhé roky hlavním akcionářem (nepřímo držel podíl přes 42 procent) i předsedou představenstva ve Škodě Transportation. S výplatou dividend to však poněkud přehnal. | Profimedia.cz

Sbírají jednu zakázku za druhou. Mezi hlavní úspěchy z poslední doby patří 80 tramvají pro Mannheim, 32 jednopodlažních vlaků do Lotyšska či 37 souprav metra pro Varšavu. Navzdory tomu plzeňská Škoda Transportation (ŠT) loni vykázala nejhorší výsledky za posledních patnáct let.

Tržby klesly o 16 procent, místo zisku hospodaření skončilo ve více než půlmiliardové ztrátě. Kdysi mimořádně zisková společnost, která posílala svým vlastníkům miliardové dividendy, si musela půjčit u bank. Konkrétně u PPF banky, s níž sdílí stejného většinového akcionáře – skupinu PPF.

Podle vyjádření společnosti se však opět blýská na dobré časy. Podnikání v oboru kolejových vozidel má značnou setrvačnost. Loni tak plzeňská Škodovka doplatila na nízký objem přijatých zakázek z let 2016 a 2017. Naopak současný příliv zakázek se promítne do skokového růstu tržeb i ziskovosti v příštích dvou letech.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit