Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybavené klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž takzvaným antikolizním systémem a změní se způsob brzdění.

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025
Na konci letošního roku by měl být hotový první vůz, na kterém společnost zahájí testování. S cestujícími se na koleje dostane poprvé ke konci roku 2025. | Foto: Škoda Group

Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci výrobce, firmy Škoda Transportation.

DPP uzavřel s dodavatelem rámcovou smlouvu na nákup 200 tramvají celkem za 16,6 miliardy korun. Z celkového množství se podnik zavázal nakoupit čtyřicet vozů, kdy cena jedné tramvaje činí 83 milionů korun. Zda DPP odebere zbývajících 160 vozů, se v budoucnu teprve rozhodne.

Škoda ForCity Plus 52T

Škoda ForCity Plus 52T navrhl tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Celková kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících. Tramvaje budou pětičlánkové a kompletně nízkopodlažní. Dopravní podnik slibuje významně lepší jízdní vlastnosti a nižší hlučnost oproti předchozím typům.+5

„Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě,“ řekl Hřib.

Tramvaj bude pětičlánková a měřit bude na délku 31,99 metru a na šířku 2,5 metru. Kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Oproti nejmodernějším pražským tramvajím jde o navýšení počtu míst až o šestnáct procent. Konstrukční rychlost je plánována na osmdesát kilometrů v hodině. Hmotnost vozu bude 48 tun.

Oproti zatím nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity bude více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude kompletně nízkopodlažní a změní se způsob brzdění, který bude plynulejší, stejně jako rozjezd. Vybavená bude úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.

Škoda ForCity Plus 52T

Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Podvozek bude pod prvním a posledním článkem otočný a jeho konstrukce podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů. Tramvaj bude nově brzdit až do zastavení motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Dosud používaná elektromagnetická brzda bude sloužit jako nouzová či zajišťovací.

V současné době Škoda Transportation dokončuje detaily a podle prezidenta regionů CZ & SK a Central East ve Škoda Group Tomáše Ignačáka firma letos v prvním pololetí plánuje začít svařovat karoserii. Na konci letošního roku by měl být hotov první vůz, na kterém společnost zahájí testování. Na koleje v metropoli by se tramvaj s cestujícími měla dostat poprvé na konci roku 2025. „Prvních dvacet vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku do 31. prosince 2026,“ doplnil Witowski.