Glosa: Zlaté Bulharsko aneb Cestujte, dokud to jde

Hlavní analytik Hrotu Mirek Zámečník vzpomíná, jak Češi „dovolenkovali“ dříve a kolik je to ve srovnání s dneškem stálo

Hlavní analytik Hrotu Mirek Zámečník vzpomíná, jak Češi „dovolenkovali“ dříve a kolik je to ve srovnání s dneškem stálo

Celý článek
0

Situace už je neúnosná. Známý slum v indické Bombaji čeká rozsáhlá přestavba

Indický slum Dharaví, známý z oscarového filmu Milionář z chatrče, projde radikální proměnou. Na přestavbu jednoho z nejhustěji obydlených míst na světě by měl dohlížet miliardář Gautama Adani, který dokonce v roce 2022 na krátko sesadil Jeffa Bezose z druhé příčky žebříčku nejbohatších lidí světa.

Indický slum Dharaví, známý z oscarového filmu Milionář z chatrče, projde radikální proměnou. Na přestavbu jednoho z nejhustěji obydlených míst na světě by měl dohlížet miliardář Gautama Adani, který dokonce v roce 2022 na krátko sesadil Jeffa Bezose z druhé příčky žebříčku nejbohatších lidí světa.

Celý článek
0

Půl litru piva je moc, třetinka je víc sexy. Pivovary i obchody vyšly mladým zákazníkům vstříc

Třetinky vypadají stylověji, říkají někteří mladí Češi. O půllitry už zájem nemají, jsou prý příliš velké. Některé pivovary i obchodní řetězce je vyslyšely.

Třetinky vypadají stylověji, říkají někteří mladí Češi. O půllitry už zájem nemají, jsou prý příliš velké. Některé pivovary i obchodní řetězce je vyslyšely.

Celý článek
0

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025

Nové tramvaje Škoda ForCity Plus 52T vyjedou v Praze poprvé v roce 2025. Tramvaje budou pětičlánkové, kompletně nízkopodlažní, vybavené klimatizací a přibude míst pro cestující. Vybaveny budou rovněž takzvaným antikolizním systémem a změní se způsob brzdění.

Praha bude mít nové tramvaje ForCity. Vyjedou poprvé v roce 2025
Na konci letošního roku by měl být hotový první vůz, na kterém společnost zahájí testování. S cestujícími se na koleje dostane poprvé ke konci roku 2025. | Foto: Škoda Group

Vozy budou energeticky méně náročné než nynější. Vyjíždět budou z nově budované vozovny v Hloubětíně. Novinářům to dnes řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), generální ředitel dopravního podniku (DPP) Petr Witowski a zástupci výrobce, firmy Škoda Transportation.

DPP uzavřel s dodavatelem rámcovou smlouvu na nákup 200 tramvají celkem za 16,6 miliardy korun. Z celkového množství se podnik zavázal nakoupit čtyřicet vozů, kdy cena jedné tramvaje činí 83 milionů korun. Zda DPP odebere zbývajících 160 vozů, se v budoucnu teprve rozhodne.

Škoda ForCity Plus 52T

Škoda ForCity Plus 52T navrhl tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila. Celková kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících. Tramvaje budou pětičlánkové a kompletně nízkopodlažní. Dopravní podnik slibuje významně lepší jízdní vlastnosti a nižší hlučnost oproti předchozím typům.+5

„Praha potřebuje nové tramvaje, protože prožíváme tramvajový boom, stavíme nové tramvajové tratě, jenom v minulém roce jsme otevřeli tři nové tratě v celkové délce pět kilometrů. A čeká nás další rozvoj tramvajové sítě,“ řekl Hřib.

Tramvaj bude pětičlánková a měřit bude na délku 31,99 metru a na šířku 2,5 metru. Kapacita bude 243 cestujících, z toho bude 173 míst k stání. Oproti nejmodernějším pražským tramvajím jde o navýšení počtu míst až o šestnáct procent. Konstrukční rychlost je plánována na osmdesát kilometrů v hodině. Hmotnost vozu bude 48 tun.

Oproti zatím nejmodernějším vozům Škoda 15T ForCity bude více prostoru v místech spojujících jednotlivé články. Tramvaj bude kompletně nízkopodlažní a změní se způsob brzdění, který bude plynulejší, stejně jako rozjezd. Vybavená bude úsporným a regulovatelným LED osvětlením a změní se podoba informačních panelů ve voze. Novinkou bude automatický systém sčítání cestujících.

Škoda ForCity Plus 52T

Tramvaje budou nově vybaveny takzvaným antikolizním systémem. Ten bude sledovat prostor před tramvají a upozorní řidiče na případnou překážku v cestě. Pokud řidič do určitého okamžiku na informaci systému nezareaguje, systém tramvaj automaticky zastaví.

Podvozek bude pod prvním a posledním článkem otočný a jeho konstrukce podle obchodního ředitele Škody Transportation Jaromíra Jelínka sníží opotřebení kol, tramvaje tak oproti typu 15T ujedou větší počet kilometrů. Tramvaj bude nově brzdit až do zastavení motorem a elektrodynamická brzda bude rekuperovat elektrickou energii. Dosud používaná elektromagnetická brzda bude sloužit jako nouzová či zajišťovací.

V současné době Škoda Transportation dokončuje detaily a podle prezidenta regionů CZ & SK a Central East ve Škoda Group Tomáše Ignačáka firma letos v prvním pololetí plánuje začít svařovat karoserii. Na konci letošního roku by měl být hotov první vůz, na kterém společnost zahájí testování. Na koleje v metropoli by se tramvaj s cestujícími měla dostat poprvé na konci roku 2025. „Prvních dvacet vozidel bychom si měli převzít nejpozději 2. prosince 2025 a druhou dvacítku do 31. prosince 2026,“ doplnil Witowski.