Zdravotnictví v propasti. „Chce to privátní pojištění a zavřít část nemocnic,“ říká respektovaný lékař

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Další propad prodejů. Evropské automobilky zbrzdila válka

Oživení evropského automobilového průmyslu po covidové krizi se nekoná. Ke komplikacím s čipy přibyly problémy s dodávkami kvůli válce na Ukrajině.

Další propad prodejů. Evropské automobilky zbrzdila válka
ilustrační foto | Shutterstock.com

Prodeje nových automobilů v evropských zemích v březnu klesly o pětinu na necelých 850 tisíc vozů. Jde o devátý měsíc v řadě, kdy se počet registrací nových aut meziročně snížil. Podle Evropské asociace výrobců automobilů se jedná o důsledek války na Ukrajině, která ještě víc narušila už tak napjaté dodavatelské řetězce.

Automobilový průmysl zažil mimořádně špatné dva roky nejprve kvůli covidu a následující čipové krizi. Letos se podle výrobců měla situace postupně zlepšovat, místo oživení ale naopak přišla ruská invaze, která problémy ještě prohloubila. Společnosti BMW a Volkswagen dokonce kvůli výpadkům dodávek kabelů z Ukrajiny musely v březnu omezit výrobu.

Německý koncern Volkswagen podle agentury Bloomberg navíc varuje, že i zbytek roku se ponese ve velké nejistotě kvůli výkyvům cen komodit. Značná část hliníku, niklu a oceli se totiž do evropských továren stále dováží z Ruska. Zlepšení se nečeká ani u dodávek polovodičů. Čipová krize se podle odhadů vyřeší nejdříve v příštím roce.

Problémy automobilek se v Evropě projevují nedostatkem nových vozů a prodlužováním čekacích lhůt na objednané automobily. Nejhorší situace je u levnějších modelů se spalovacími motory. Výrobci omezují jejich produkci, aby splnili přísné emisní limity. Přednost tak dostávají jednak elektroauta a jednak vyšší modelové řady s vyšší marží.