Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Automobilky přijdou o 120 miliard. Čipovou krizi zvládá jen Huyndai

Predikce byznysu automobilek v Česku se zhoršují. Doplatí na to i dodavatelé, čekají tržby nižší o osmdesát miliard.

Automobilky přijdou o 120 miliard. Čipovou krizi zvládá jen Huyndai
ilustrační foto | Tomáš Novák, týdeník Hrot

Ještě v létě odhady automobilek v Česku hovořily o tom, že oproti plánům bude letošní produkce o sedmdesát tisíc nových vozů nižší. Nyní v říjnu už je jasné, že tyto předpovědi byly přehnaně optimistické.

Především Škodě Auto a kolínské Toyotě se stále nedaří řešit nedostatek čipů. Prvně jmenovaná firma kvůli tomu dokonce nejspíš až do konce roku omezí výrobu na minimum, ne-li na nulu. Výsledek? Bilance výroby za celý rok bude nakonec až o 250 tisíc vyrobených automobilů nižší, než šéfové automobilek původně plánovali.

Dramatická situace se v sektoru automotivu projeví nejen u finálních výrobců, ale také u subdodavatelů. „Odpovídá to ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard korun na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard u dodavatelů,“ konstatuje výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Jinými slovy, celý sektor automotivu utrží o 200 miliard méně, než by mohl, nebýt problémů s dodávkami.

Nedostatek čipů zhatil také původní plány, podle nichž například Škoda Auto počítala s tím, že desítky tisíc nekompletních automobilů dokončí během léta. Místo toho se ovšem odstavná parkoviště dál zaplňovala. Odhady nyní hovoří až o padesáti tisících škodovek, kterým k dokončení chybí některý z mnoha čipů.

Nejlépe je na tom podle aktuálních údajů sdružení nošovická továrna Hyundai. Díky vlastním dodávkám polovodičů se jí daří pokračovat ve výrobě. Za první tři čtvrtletí roku díky tomu vyrobila přes 207 tisíc nových vozů, což je zhruba o čtvrtinu více než před rokem.

Čísla zbylých dvou výrobců jsou ovšem ve srovnání s covidovým rokem, kdy výroba kvůli lockdownům stála měsíc a půl, výrazně horší. Největší automobilka v Česku letos zatím dokončila necelých 515 tisíc vozů. To představuje oproti loňsku propad o 3,7 procenta. Toyota vyrobila 110 tisíc automobilů, což je o půl procenta méně než před rokem.

Lobbisté automobilek i odboráři prosazují, aby se na řešení podzimní čipové krize podílel i státní rozpočet. Vláda oznámila záměr, že by se až do poloviny příštího roku měl provizorně prodloužit program Antivirus. Místo kvůli dopadům covidu by ovšem tentokrát měli daňoví poplatníci automobilovému průmyslu přispět na mzdy momentálně nevyužitých zaměstnanců právě kvůli nezvládnuté situaci s čipy. Pokud se plán realizuje, vyjde to erár zhruba na 1,7 miliardy korun měsíčně.