Škodovka zažívá těžké časy. A nemůže za to jen nedostatek čipů
Špatné zprávy pro Škodu Auto. Kvůli nedostatku čipů má problémy s výrobou, v Číně se navíc zhroutily její prodeje.
V Hrotu jsem v půli léta psal o tom, že při váze Škody v českém hospodářství bude mít opakované zastavování výroby v jejích domácích závodech makroekonomicky významný dopad, a data ČSÚ o vývoji průmyslové výroby to potvrzují.
Výroba motorových vozidel, přívěsů a návěsů táhla meziroční index průmyslu jako v srpnu dolů o 5,1 procentního bodu („příspěvek“) a zbytek nedokázal neplánované výpadky kompenzovat. Ani nové zakázky nevypadají v automobilovém průmyslu dobře, přitom dodávky aut koncovým zákazníkům váznou a lhůty se prodlužují.
Nedosti na tom, obvykle nejspolehlivější zdroj informací zevnitř Škody, časopis zdejších odborů, zveřejnil rozhovor s šéfem odborářů Jaroslavem Povšíkem, z něhož vyplývá, že krize s nedostatkem čipů zasáhla největší českou firmu naplno a do konce roku pojedou její závody přískokem, pokud vůbec. Konec čipové krize není v dohledu. „Bohužel nemáme dobré zprávy až do konce letošního roku. Tato situace vychází stejně celokoncernově pro všechny značky holdingu Volkswagen s preferencí pro Porsche, Audi a vysokomaržové vozy, které jsou schopné jakžtakž zajistit hospodářský výsledek,“ říká Povšík.
Škodovka sice mívala marže srovnatelné s Audi, nicméně přídělový systém na omezené dodávky polovodičů znamená tvrdou selekci vyráběného portfolia. Navíc zjevně končí výroba nedodělaných vozů, neboť podle Povšíka „skladové zásoby do konce roku snížíme cca na polovinu, možná více“. Škodovácký odborář bude i pro makroekonomy ještě víc než dřív povinné čtení.
Špatné zprávy nechodí jen z Boleslavi – prodeje škodovek v Číně se zhroutily, jinak se to říct nedá, a na tamním, kdysi klíčovém, trhu ztrácí značka velmi rychle tržní podíl.
Časová řada v grafu tržních podílů není protažena do letošního roku, ale jak ukazuje tabulka měsíčních prodejů, ty vypadají ještě hůř.
Vzhledem k tomu, že v Číně je vše lokalizováno, nebude to mít dopad na hmotný vývoz z Česka, ale výrazně to poznamená konsolidované výsledky hospodaření Škody. Té evidentně nevyšla strategie. Člověk by řekl, že nesehrála roli, kterou si VW od ní na zdejším trhu sliboval, a to do té míry, že si v Číně VW spolu s lokálním partnerem FAW udělal nový „value brand“, který se prodává jako „Jetta“ a čísla má o hodně lepší než Škoda.
Jetta má tři modely, z toho dva jsou SUV, jež v Evropě vyrábí, respektive prodává, Seat. Aby to bylo ještě pikantnější, bestsellerem Jetty je VS 5 alias Seat Ateca, dvojče Karoqu. Jetta VS5 China auto sales figures (carsalesbase.com). Akorát že jich prodala letos v srpnu o polovinu víc než Škoda všech svých modelů, včetně Karoqu, dohromady. Kanibalizuje se fest a pro škodovky to nedopadá ani trochu dobře.