Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Dálnicí až k seniorům

V Česku se rozjíždí první dálniční PPP projekt. Další by měly následovat.

Dálnicí až k seniorům
Úsek dálnice D4 Háje–Mirotice bude první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. | Michal Čížek týdeník HROT

Mezi Příbramí a Miroticemi začala stavební společnost Eurovia s přípravnými pracemi, aby mohla zahájit samotnou stavbu části dálnice D4. Dá se očekávat, že úsek Háje–Mirotice bude pod velkým drobnohledem. Jde totiž o první PPP projekt, který se u nás povedlo dotáhnout do finále. Tedy přesněji řečeno úspěšně smluvně uzavřít a již i zahájit stavební práce. „Je to pilotní dálniční projekt, který ovlivní osud řady projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru v tomto segmentu ekonomiky ČR. Když se podaří, bude inspirací,“ věří Jan Šnajdr, manažer pro infrastrukturní poradenství České spořitelny, který byl za spořitelnu v týmu poradců ministerstva dopravy.

A nemusí jít jen o inspiraci v dostavbě naší dálniční sítě. I té stále chybí kolem osmi stovek kilometrů, ale zdaleka není tím jediným, čeho se nám nedostává. Velkou perspektivu a již zkušenosti mají PPP projekty například v energetice, zdravotnictví a v budoucnosti třeba i více v péči o seniory.

Na čtvrt století

Pro zmiňovanou Eurovii není „pípající“ dálnice žádnou novinkou. PPP projekt si vyzkoušela u sousedů, když touto formou vybudovala 52 kilometrů komunikace mezi Nitrou a Banskou Bystricí. Silnice bez problémů slouží řidičům už od roku 2012. U nás má teď premiéru díky tomu, že její matka – skupina Vinci – spolu s Meridiam Investments před pár měsíci zvítězila ve francouzském konsorciu DIVia v tendru na výstavbu a provozování 32kilometrové části dálnice D4. Dálnice bude hotová v roce 2024. Dalších 25 let ji bude vybraný koncesionář provozovat a udržovat v bezvadném stavu, a to spolu s dalšími, už postavenými 16 kilometry dálnice D4 a silnice I/20. Stát začne dílo splácet až po dokončení a po 25 letech jej převezmeme ve stavu, který by se dal označit jako nový. Celkem to bude stát 18,7 miliardy korun a 446,1 milionu eur.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit