Město New York se vrhá do obří rekonstrukce slavného letiště JFK. Rovnou chce ale rekonstruovat i americkou společnost. Značnou část celého projektu chce totiž exkluzivně svěřit pouze firmám, které vedou buď ženy, nebo příslušníci menšin. To ze zakázek automaticky vylučuje podniky vlastněné bílými muži. „Je důležité vytvářet příležitosti ke zbohatnutí a podnikání pro lidi, kteří historicky čelili různým překážkám,“ říká demokratický kongresman Gregory Weldon Meeks.
Rozsáhlá proměna a modernizace letiště nesoucího jméno amerického prezidenta Johna Fitzgeralda Kennedyho byla poprvé ohlášena už v roce 2017. A podobně jako při rekonstrukčních projektech v Česku se čeká, že alespoň na čas promění zážitky cestovatelů v noční můru.
„Bude stát odhadem 19 miliard dolarů (skoro půl bilionu korun), které zaplatí jak veřejné, tak soukromé peníze. Z uvedených 19 miliard budou renovační kontrakty v objemu 2,3 miliardy dolarů (skoro 53 miliard korun) vyhrazeny pro MWBE,“ líčí konzervativní web The Blaze.
Používá přitom zkratku pro Minority and Women-owned Business Enterprise tedy společnosti vlastněné příslušníky menšin či ženami. Pro ně budou vyhrazeny projekty v celkovém objemu přesahujícím desetinu nákladů na celou rekonstrukci Kennedyho letiště.
„Jedná se o největší účast firem MWBE na jakémkoli projektu partnerství veřejného a soukromého sektoru v historii státu New York. Vzhledem k tomu, že výstavba nových letištních zařízení je v plném proudu, bude účast firem vlastněných ženami a menšinami na letišti JFK i nadále lámat rekordy, dokud nebude přestavba v podstatě dokončena, což se očekává v roce 2028,“ konstatuje International Airport Review.
Předchozí rekord přitom drží rekonstrukce jiného letiště v přilehlém okolí, LaGuardia. Při ní zmíněné firmy dosáhly na kontrakty o objemu 2,2 miliardy dolarů. Nyní se počítá s tím, že se zapojí hlavně společnosti, které sídlí v Queensu, newyorské čtvrti, v níž stojí i letiště JFK.
„Opravdu jsme nechtěli, aby se na nás místní komunita jednoho dne podívala a řekla: ,Co jste to udělali? Nikdo z těch, kdo rekonstrukci prováděli, nevypadá jako někdo z nás. Nikdo v celém projektu nás nereprezentuje,‘“ řekla newyorská zastupitelka Alicia Hyndmanová.
S tím mimochodem souvisí i drobná výjimka v současné iniciativě. Pokud se totiž o zakázku bude ucházet firma se sídlem v Queensu, může dostat kontrakt i v případě, že ji vlastní bílý muž. Prostě lokálnost celého byznysu je v tomto případě víc než podpora začleňování žen a menšin.
Veškerou dopravu v megapoli má na starosti Newyorská přístavní správa, pod níž logicky spadají i takto velké a náročné rekonstrukce letišť. Podle webu The Blaze nyní uvedla, že by byla ráda, kdyby do roku 2030 tvořily podniky vlastněné menšinami dvacet procent jejích smluvních partnerů a podniky vlastněné ženami dalších deset procent.