700 obytných vozů má dnes v nabídce společnost Campiri

foto Přemysl Vida

Český obytňákový startup Campiri expanduje do Málagy. Chce Čechům prodloužit sezónu

Milovníka dovolených na lodi Lukáše Janouška zarazila komplikovanost procesu při zapůjčení obytného vozu. To dalo podnět k založení Campiri.

Jan Brož

Jan Brož

redaktor

Galerie (2)

Spolupracovníci české společnosti Campiri aktuálně sondují po okolí španělské Málagy. Hledají vhodnou lokalitu pro umístění „Campiri Base“, tedy firemní základny se servisem a myčkou pro obytné vozy, jejichž popularita v průběhu covidových lockdownů a uzavřených hotelů mezi Čechy prudce vzrostla.

Byť Campiri působí už i na Slovensku, v Polsku a trochu i v Řecku, jediná fyzická základna zatím funguje v pražské Ruzyni. Právě z jihošpanělského města by tedy měla odstartovat zahraniční expanze dva roky starého startupu, který lze popsat jako hybrid mezi Bookingem, Airbnb, půjčovnou, ale i prodejnou obytných vozů. V plánu je, že první auta by si turisté mohli v Málaze zabookovat někdy v průběhu letošního října.

Načasování ani výběr lokality nejsou náhodné. Málaga má přímé letecké spojení s Prahou, a pro dobrodružně naladěné cestovatele z Česka je tak snadno dostupná. Zároveň chce Campiri průnikem na Pyrenejský poloostrov vyřešit problém spojený s pronájmem obytných vozů. Ten je totiž téměř výhradně letní záležitostí a po zbytek roku stojí drahá auta nevyužitá.

„Mezi zimou a létem existují velké rozdíly, což má své důvody. Jednak je to neznalost cestovatelů, že vytopit obytné vozy dnes není problém, protože téměř všechny mají nezávislé topení. A pak také skutečnost, že i když třeba do Rakouska lze dnes jet do kempu i v zimě, většina infrastruktury ve střední Evropě na podzim zavírá. V Řecku, kde máme dvě auta, přitom vidíme, že sezona může trvat klidně deset měsíců. Čechům, Polákům a Slovákům chceme proto nabídnout možnost, aby si prodloužili léto, odletěli do Španělska a půjčili si auto tam,“ vysvětluje v sídle společnosti na pražském Smíchově zakladatel Campiri Lukáš Janoušek.

Do Španělska sice mohou Češi vyrazit i obytňákem zapůjčeným přímo v Česku a někteří klienti Campiri takovou cestu už podstoupili, téměř tři tisíce kilometrů dlouhá trasa však není pro každého řidiče, zvlášť když většina zákazníků Campiri si půjčuje velký vůz poprvé a s jeho řízením nemá žádné zkušenosti.

Od lodí k obytňákům

Jako mnoho obdobných projektů vzniklo Campiri na základě osobní, ne úplně příjemné zkušenosti. Lukáš Janoušek je investorem do kryptoměn, akcií či realit a také začínajících společností. Stál třeba za virtuálním operátorem Gorila, kterého v roce 2014 koupilo O2, částečně také za platební službou Twisto. Už léta rád tráví dovolenou na lodi v Chorvatsku, svoboda pohybu na otevřeném moři ho podle vlastních slov nesmírně přitahuje. Před třemi lety si chtěl vyzkoušet, zda by mu podobný zážitek dopřála i cesta po Evropě obytným vozem.

Když však začal projíždět weby tuzemských půjčoven, komplikovanost celého procesu člověka léta se pohybujícího ve světě moderních technologií zarazila. „Zjistil jsem, že neexistuje nic jako Airbnb nebo Booking pro obytňáky. Takže bylo třeba jít na weby půjčoven, procházet je, telefonovat, psát e-maily a často ani nedostat žádnou odpověď,“ říká Janoušek.

Půjčoven přitom jen v Česku existuje 400, většinou však disponují pouze jednotkami vozů, jejichž pronájem mají provozovatelé jako příležitostný byznys k hlavnímu podnikání a podle toho se mu také věnují. Vůz si Janoušek přesto půjčil a při cestě po Rakousku se pro cestování autem s postelí nadchl stejně jako dříve pro lodě. Obytné auto si tedy rovnou koupil, s tím však vyvstal další problém: jak efektivně využívat vůz v ceně téměř dvou milionů korun, se kterým většina majitelů dokáže cestovat maximálně pár týdnů během sezony a po zbytek roku stojí neekonomicky zaparkován někde na zahradě?

Další vývoj už nepřekvapí. Janoušek se spojil s technologickým podnikatelem Paulem Tesarem, který žije napůl v Česku a napůl v USA. Tesar byl v té době technologickým šéfem společnosti Boatsetter, která zprostředkovává pronájem lodí, a její činnost je tedy dost podobná tomu, co mělo být cílem Campiri. To má dnes v nabídce na 700 obytných vozů. Zhruba ze dvou třetin jde o agregovanou nabídku půjčoven, jejichž auta si může zájemce snadno rezervovat prostřednictvím jediné stránky. Dále to jsou soukromí vlastníci, kteří si obytňák sami dříve pořídili a prostřednictvím Campiri ho nabízejí k pronájmu v době, kdy jím sami nejezdí.

Přemysl Vida

foto Tomáš Novák týdeník HROT

Na rozdíl od podnikavých Poláků jsou podle Janouška Češi poměrně zdrženliví a nezřídka mají obavy své auto poskytnout někomu dalšímu. V Česku je však podle statistik ministerstva dopravy registrováno 22 tisíc obytňáků, a i relativně malé procento těch, kteří jsou ochotni vozy pronajmout, může tedy nabídku značně rozšířit.

Podle Janouška spočívá výhoda soukromých nabídek i v tom, že portál má v portfoliu starší, zajetá auta. Někteří nezkušení zájemci mají obavu ze zodpovědnosti nad téměř novými vozy z půjčoven a ocení více něco, co „už je trochu škrábnuté“. „Máme třeba Volkswagen T3 z roku 1982. Je to spíš taková zážitkovka a asi s tím nechcete jet úplně daleko, ale zase budete hvězda Instagramu,“ říká Janoušek.

Do třetice Campiri investovalo do vlastní flotily zhruba čtyř desítek aut. Jak však říká Janoušek, brzy narazili na zájem těch, kteří si dovolenou na čtyřech kolech skrze Campiri vyzkoušeli. Stejně jako on sám před třemi lety se rozhodli pro investici do vlastního vozu a stejně tak ho chtějí pronajímat. Campiri jim proto auta přímo prodává, následně je pronajímá a zajišťuje veškerý servis.

Celý byznys Campiri se tak začíná podobat v posledních letech tolik oblíbenému modelu investic do prázdninových apartmánů. „Generujeme majitelům zisk a posíláme peníze. Dokonce máme pár případů, kdy si někdo pořídil jedno auto, pak druhé a nakonec i třetí,“ dodává Janoušek.

Svobodné cestování v hledáčku investorů

Stejně jako světové hotelové a apartmánové giganty Booking a Airbnb plánuje i Campiri postupem času nabalovat na svou nabídku další a další služby. Společnost nedávno koupila od internetového prodejce outdoorového vybavení a provozovatele veletrhů FTonline portál DoKempu.

FTonline je známější spíše pod značkou 4camping.cz. DoKempu je sice přehlednou a komplexní databází českých a slovenských tábořišť, pro rezervaci se však turista musí stále obrátit na konkrétního provozovatele. To chce Campiri v dohledné době změnit, rezervace místa v kempu by měla být možná rovnou skrze web, jako je tomu dnes u půjčoven obytňáků. Obě služby chce zároveň propojit a cestovatelům nabízet komplexní balíčky. To znamená, že zájemce půjčující si karavan by si mohl rovnou předobjednat i místa ke stání na předem vybrané trase, například po jihomoravských vinicích či kempech v Česku i v zahraničí.

Campiri se chce zatím soustředit hlavně na oblast středoevropského regionu. Na Západě je trh již konkurenty jako německý Roadsurfer či portugalský Indie Campers relativně pokrytý. Nechce se však zaměřovat jen na Slovany, ale také na zahraniční návštěvníky mířící na obytňákovou dovolenou do Česka a sousedních států.

V souvislosti s expanzí do Španělska je v plánu i španělskojazyčná mutace webových stránek vedle standardní české, polské, slovenské a anglické verze. A podle Janouška by v budoucnu mohla česká společnost pohltit i některého menšího, ale zavedeného západního konkurenta.

Peněz na rozvoj má Campiri relativně dost, nedávno získalo od investorů 115 milionů korun. Peníze poskytla trojice Rockaway Ventures Fund, Miton a Purple Ventures. Zajímavostí je, že pro dva z investorů to není jediná obdobná investice. Jablonecká skupina Miton má v portfoliu třeba pronajímatele lodí Boataround a online katalog s výběrem nejlepších evropských kempů Camperguru. Rockaway Ventures zase předminulý týden oznámil investici do německé společnosti FreewayCamper. Svobodné cestování po covidu evidentně frčí nejen u dobrodružně smýšlejících Čechů, ale i u investorů.

Související články