Hrot24.cz
České dráhy se chystají koupit konkurenční Leo Express

Tomáš Turek týdeník HROT

České dráhy se chystají koupit konkurenční Leo Express

Utajovaná jednání vstupují do kritické fáze. V nejbližších dnech se má rozběhnout due diligence.

Petr Weikert

Petr Weikert

redaktor

Na železničním trhu se schyluje k zásadní změně. Státní akciovka České dráhy chce koupit svého soukromého konkurenta, společnost Leo Express majitele Leoše Novotného. Informaci potvrdily týdeníku Hrot dva na sobě nezávislé zdroje.

Hlavně tajně

České dráhy zprávu nevyvrátily. „Obecně lze říci, že sledujeme dění na trhu, a pokud najdeme příležitost pro další rozvoj našeho byznysu, zlepšení a rozšíření služeb, budeme se o takovou možnost zajímat,“ řekl mluvčí drah Radek Joklík. Možnosti jsou podle něj široké a obnášejí jak akvizice na zahraničních trzích, tak v segmentu autobusové dopravy. Tu mimochodem také Leo Express provozuje. 

Společnost Leo Express potvrdila, že strategického partnera pro svůj rozvoj aktuálně shání. „Jednání probíhají s mnoha zájemci a vzhledem ke smlouvám o mlčenlivosti je nemůžeme blíže komentovat,“ reagoval mluvčí firmy Emil Sedlařík.

V Českých drahách je podle informací týdeníku Hrot kvůli integraci zřízen speciální tým. Věc dosud nebyla zcela veřejná, nevěděli o ní ani všichni členové představenstva. Informován je ale podle zdrojů týdeníku Hrot ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček. Je otázkou dnů, maximálně týdnů, kdy by mezi oběma podniky měla začít tzv. due diligence. Do nákupu má být podle informací týdeníku Hrot zapojena Česká spořitelna, spojkou mezi drahami a ČS je pak Jan Vrátník, člen dozorčí rady drah a bývalý manažer spořitelny. O související právní služby se má pak ucházet Advokátní kancelář Císař, Češka, Smutný. 

Lidé z dozorčí rady podniku se staví k informaci opatrně. „Na dozorčí radě jsme to neprobírali,“ řekl týdeníku Hrot člen rady Jaroslav Pejša. Na přímý dotaz, zda o chystané transakci něco slyšel, odpověděl vyhýbavě. 

Námluvy mezi Leo Expressem a Českými drahami proběhly poprvé v roce 2018. Chystaná transakce nesla pracovní název „Projekt Tiger“ a informace o ní dostali v červnu toho roku na stůl členové představenstva ČD včetně přehledu o závazcích Leo Expressu, které by České dráhy spolu s pořízením firmy převzaly. Kolem transakce se pohybovaly mimo jiné poradenská PwC a advokátní kancelář White & Case.

I tehdy byla doporučení ohledně majetkového vstupu kladná. Jako výhoda Leo Expressu se ukazovala bonitní klientela, na kterou ČD samy jen tak nedosáhnou, moderní vozový park či kvalita značky. Pro odkup hovořily i čistě strategické důvody – koupit konkurenci dříve, než ČD přeroste přes hlavu. Neznámá byla jen jedna, zato zásadní: cena, za kterou by se dal Leo Express pořídit. 

S argumenty pro koupi a motivací začít se s firmou Leoše Novotného bavit o podrobnostech proto veřejně vystoupil tehdejší generální ředitel Českých drah Pavel Krtek. Ministr dopravy Dan Ťok ale snahy rychle utnul a za pár měsíců musel Krtek odejít. Další vlna zájmu se zvedla ještě na podzim téhož roku, ale opět vyšuměla.

Vůně Číny

Dnes je situace úplně jinde. Leo Express má po námluvách v Číně objednáno několik vlaků tamního výrobce CRRC, z nichž některé chce do provozu nasadit už letos. Zároveň má opci na nákup dalších třiceti souprav. V souhrnu by mohlo jít o obchod za až pět miliard korun.

Není tedy náhoda, že v době nastupující celosvětové krize je kolem nákupu také politický tlak. Podle informací týdeníku Hrot má odkup Leo Expressu národním dopravcem zajistit, že objednávky z Číny nebudou přerušeny. Čínská CRRC navíc získá skvělou referenci, protože její vlaky bude používat národní dopravce v zemi EU.

Jiná je však i situace v Českých drahách, které musejí soutěžit o krajské zakázky a ne všude se jim dostává odpovídajících souprav. I to by mohla dohoda s Leo Expressem pomoci vyřešit.

Do vedení Leo Expressu vstoupil vloni Leoš Novotný starší, miliardář a bývalý majitel potravinářské firmy Hamé. Od začátku roku také pracuje jako výkonný ředitel firmy bývalý šéf Škody Transportation Pavel Spilka.

Cíl personálních změn byl zřejmý: akcelerovat zisk, do kterého se firma horko těžko dostala v roce 2018 – poprvé od svého vzniku. Tehdy šlo o 2,5 milionu korun. Vloni se jí podařilo překročit v obratu miliardu korun, konsolidovaný zisk by měl být za loňský rok v řádu desítek milionů. Počet cestujících meziročně stoupl o více než třetinu a přesáhl 2,4 milionu, letošní rok ovšem taková čísla nepřinese a firma musí myslet i na závazky, které má.