Sága o podstřelených cenách a údajně neférové hře na trati mezi Prahou a Ostravou má po devíti letech své rozuzlení. Evropská komise ve zhruba 150stránkovém dokumentu, který včera dorazil do Česka, dala za pravdu soukromým dopravcům Leo Express a RegioJet. Ti si stěžovali, že České dráhy šly v roce 2011 s cenou jízdenek pod své náklady, aby vytlačily konkurenci z trhu.
Informaci, že České dráhy porušily antimonopolní pravidla Evropské unie účtováním podnákladových cen, sdělila místopředsedkyně EK Margrethe Vestagerová, odpovědná za hospodářskou soutěž. „V daném případě máme obavy, že se České dráhy podílely na predátorských cenách, které jsou v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ řekla.
Jak vyplývá z principu takzvaného prohlášení o námitkách, které z Bruselu do Prahy včera dorazilo, Českým drahám za porušení pravidel férové soutěže hrozí pokuta až deset procent ročního obratu společnosti, takže reálně se může pohybovat v řádu jednotek miliard korun.
Ředitel státní akciovky Václav Nebeský naznačil, že výše pokuty by mohla být i nižší, v řádech vyšších milionů korun, do objemu peněz je ale také potřeba započítat peníze, které dráhy vydaly za advokátní služby. Právě boj o ně je další rovinou celé kauzy.
V době poklesu zisku firmy kvůli pandemii covidu je to podle něj pro dráhy další bolestivá zpráva. „Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD,“ uvedl Václav Nebeský.
Komise vede vyšetřování kvůli predátorským cenám od roku 2016 pod označením Falcon. Jeho součástí byly i prohlídky v objektech Českých drah. Z šetření EK vyplývá, že firma svou taktiku nezměnila a predátorské ceny používala minimálně ještě v loňském roce.
Lidé spojení s kauzou, které týdeník Hrot oslovil, také upozorňují na fakt, že se ČD hrozícímu „odsouzení“ málo věnovaly. Ve firmě se často střídali ředitelé, měnili se koneckonců i ministři dopravy. Poslední pravidelná osobní jednání mezi EK a ČD se datují dva roky zpět do éry úřadování bývalého ředitele Pavla Krtka, pak už se odehrávala spíše ve formální rovině.