Bez světla či televize. První klienti DPI jsou bez proudu
Půl roku po krachu společnosti Bohemia Energy přicházejí její první klienti o elektřinu.
redaktor
Je to důsledek toho, že v zákonné lhůtě nepřešli z režimu dodavatele poslední instance (DPI) ke standardní smlouvě, s dodavatelem proudu nekomunikují a za odběry neplatí. Jako první k tomuto kroku přistoupila Pražská energetika. Zatím jde asi o 185 odběrných míst.
Ještě před týdnem v režimu DPI u PRE zůstávalo na 350 zákazníků. Situace se tak zlepšuje a počet klientů, kteří se krátkodobě dostali do neoprávněného odběru, se snižuje. „Nicméně zůstává nám v režimu DPI stále 185 zákazníků, kteří nekomunikují a za odběr elektřiny neplatí. K jejich postupnému odpojování jsme přistoupili v minulém týdnu a budeme pokračovat i v dalších dnech. Tedy v první fázi jde o klienty odebírající, nekomunikující a neplatící,“ citovala ČTK mluvčího Karla Hanzelku.
K tomu je podle něj potřeba připočíst dalších 175 klientů, kteří k PRE z DPI sice už přešli na standardní smlouvu, ale neplatí za odběr. Zde ještě firma ponechává lhůtu k uhrazení plateb a k odpojování by přistoupila až začátkem května.
V režimu DPI se ocitlo na 900 tisíc zákazníků Bohemia Energy, která oznámila ukončení činnosti a dodávek elektřiny a plynu loni 13. října. Jako důvod uvedla extrémní růst cen energií na trzích. Po Bohemia Energy skončili rovněž další dodavatelé. Ti ale zdaleka neměli tolik zákazníků.
Po termínu
Těsně před vypršením půlročního termínu zaznamenala Pražská energetika zvýšený zájem klientů o přechod z režimu DPI na standardní smlouvu. Ozvaly se desítky zákazníků. „Určitou roli mohl sehrát fakt, že se téma intenzivně objevovalo v médiích,“ uvedl mluvčí Hanzelka.
Podobnou zkušenost má rovněž ČEZ Prodej. Po vypršení zákonné lhůty se najednou ozvala nemalá část zákazníků v režimu DPI, kteří chtěli svou situaci řešit. Mluvčí skupiny Alice Horáková sdělila, že zažádáno o standardní smlouvu už má třetina bývalých zákazníků skupiny Bohemia Energy, kteří v půlroční lhůtě neodešli z režimu DPI. I zbylí klienti mají podle Horákové stále šanci, že se vyhnou odpojení od elektřiny.
V bezesmluvním vztahu se u ČEZ Prodej po vypršení termínu ocitlo přibližně 2,1 tisíce zákazníků, kteří nepodnikli žádné kroky v uzavření běžné smlouvy. Za posledních sedm dnů ale více než 720 zákazníků začalo odchod z DPI řešit.
ČEZ rovněž zveřejnil několik příběhů svých zákazníků, kteří se ocitli v režimu DPI a nedařilo se je opakovaně zkontaktovat. Byla mezi nimi například důchodkyně, která žije v domově seniorů, ale odběrné místo bylo stále napsáno na ni. Její syn dorazil do zákaznického centra poté, co si všiml informativní nálepky na poštovní schránce. Vůbec prý netušil, že maminčin byt je v režimu DPI.