Vysoké ceny povolenek vymažou až polovinu zisků firem, varuje studie
Že evropský systém emisních povolenek zdražuje řadě firem jejich podnikání, je kritizováno dlouhou dobu. Nyní k tomu dospěla i studie prestižního Světového ekonomického fóra z Davosu, která počítá s tím, že do roku 2030 ceny povolenek výrazně porostou.
redaktor
Ceny emisních povolenek za vypouštění oxidu uhličitého budou v rámci evropského systému pro obchodování s emisemi (EU ETS) v následujících letech růst a budou mít stále větší dopad na ziskovost firem, uvedla studie poradenské společnosti Boston Consulting Group a Světového ekonomického fóra (WEF), které každoročně pořádá ve švýcarském Davosu prestižní setkání ekonomů a politiků.
Studie se zaměřila na to, jak velké náklady firmám vzniknou v případě, že budou muset platit rostoucí ceny za emise oxidu uhličitého a jak to ovlivní hrubý provozní zisk (EBITDA) firem. Dospěla k závěru, že okolo roku 2030 mohou náklady za povolenky tvořit až polovinu provozního zisku. Bude záležet na tom, v jakém sektoru daná firma podniká.
Německý ekonomický deník Handelsblatt připomíná, že růst cen povolenek za CO2 podporuje šéf CDU Friedrich Merz, který je favoritem na vítězství v německých parlamentních volbách, které se předčasně konají v únoru. Povolenky mají hrát hlavní úlohu v jeho politice ochrany klimatu.
Současný evropský systém s povolenkami počítá s pevně stanoveným počtem povolenek pro energetický sektor, energeticky náročná průmyslová odvětví, evropskou leteckou dopravu a námořní dopravu. Od roku 2027 se má rozšířit také na vytápění budov a pohonné hmoty v dopravě.
Povolenky lze nakupovat a prodávat, ale jejich počet by se měl v následujících letech snižovat a s tím bude růst jejich cena. Nyní se prodávají za 69 eur za tunu vypuštěného oxidu uhličitého. Na začátku roku 2020 to bylo méně než dvacet eur.
Cena povolenek v rámci EU za posledních 10 let výrazně vzrostla
TradingEconomics
Autoři studie počítají s tím, že v roce 2030 se bude cena povolenek pohybovat mezi 90 až 150 eur za tunu oxidu uhličitého. Bude ale ubývat množství certifikátů, jež jsou nyní podnikům poskytovány zdarma.
„Volně přidělovaných povolenek bude v budoucnu stále méně. V důsledku toho bude skutečná nákladová zátěž pro firmy růst výrazně více než samotná cena,“ varoval Jens Burchardt z Boston Consulting Group.
Vysoké ceny povolenek zásadně ovlivňují konkurenceschopnost evropského byznysu vůči ostatním firmám v Americe, Asii nebo Africe. Burchardt navíc tvrdí, že není pravděpodobné, že by ostatní regiony v současnosti zavedly podobný mechanismus, jako má EU.