Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Výrobce autosedadel Adient zavře závody na Českolipsku, propustí 1100 lidí

Výrobce sedadel pro automobily Adient uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. Firma tak reaguje na změny v automobilovém průmyslu.

Výrobce autosedadel Adient zavře závody na Českolipsku, propustí 1100 lidí
Výrobce sedadel pro automobily Adient uzavře v souvislosti s restrukturalizací závody Trim v České Lípě a Stráži pod Ralskem, o práci přijde v nejbližších dvou letech postupně 1100 lidí. | Michael Vi / Shutterstock.com

Konečné uzavření závodu v České Lípě je plánované ve druhé polovině příštího roku, závod ve Stráži pod Ralskem by měl výrobu ukončit počátkem roku 2026, uvedla dnes v tiskové zprávě za Adient Petra Miterová.

"Automobilový průmysl se výrazně proměňuje, a dodavatelé se tak potýkají se zásadními výzvami, jako je přechod na e-mobilitu, narušení dodavatelského řetězce, ekonomická nestabilita a snížená poptávka spotřebitelů," uvedla k důvodům restrukturalizace výroby Miterová. Adient čelí podle ní v Evropě, na Blízkém východě a v Africe významnému dlouhodobému poklesu objemu trhu. "Což vede k nutnosti dále zlepšit a zefektivnit celkovou strukturu nákladů," dodala.

K poklesu poptávky se podle Miterové přidávají také rostoucí náklady na pracovní sílu. Vzhledem k nadbytečným kapacitám v celém odvětví musí podle ní Adient obnovit rovnováhu svých výrobních operací v této oblasti, aby zajistil konkurenceschopnost a celkové zdraví podniku. Společnost podle Miterové v minulosti vyvinula značné úsilí, aby udržela konkurenceschopnost českých závodů Trim, situaci ale výrazně ovlivnily složité tržní podmínky a rostoucí náklady.

V souvislosti s ukončením výroby přijde o práci 410 pracovníků v České Lípě a dalších 690 v nedaleké Stráži pod Ralskem. "Zaměstnanci a představitelé odborových organizací obou poboček byli dnes informováni. Společnost poskytne podporu všem zaměstnancům, jejichž smlouva bude ukončena," dodala za firmu Miterová.

Výrobce autosedadel není na Českolipsku jediný, v rámci restrukturalizace propustil v létě ve Stráži pod Ralskem zhruba 380 lidí státní podnik DIAMO, který se specializuje na zahlazování následků hornické činnosti po těžbě uranu, rud a části uhelného hornictví. Zásadní vliv na trh práce to zatím nemělo, na konci srpna evidovaly úřady na Českolipsku 2761 lidí bez práce, nezaměstnanost byla 3,8 procenta a v Libereckém kraji je na tom region nejlépe. Zaměstnavatelé nabízeli 961 volných míst.

Adient je globálním lídrem v produkci automobilových sedadel. Má přes 200 závodů ve 29 zemích po celém světě a zaměstnává na 70.000 lidí. Automobilová sedadla vyrábí a dodává pro všechny velké automobilové výrobce. V České republice má firma závody také v Mladé Boleslavi, Kvasinách, Roudnici a Boru u Tachova. Ještě loni zaměstnávala v těchto závodech zhruba 3030 pracovníků, ve finančním období od 1. října 2022 do 30. září 2023 uskutečnila podle obchodního rejstříku zakázky za 18,188 miliardy korun a její hospodaření skončilo čistým ziskem 242,355 milionu korun.