Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo

Tvrdé soupeření o největšího výrobce elektromobilů nahraje zákazníkům a stlačí ceny dolů. „Staré“ automobilky musejí reagovat novými modely za rozumnější ceny.

Volkswagen je ze hry. Tesla a BYD si to v elektromobilitě rozdají o první místo
ilustrační foto | Shutterstock.com

Tesla byla loni s prodejem 1,8 milionu vozů jedničkou na trhu s elektromobily. Na záda jí ale dýchala čínská automobilka BYD, která prodala 1,6 milionu vozů na baterie. Až na třetí příčce se – s velkým odstupem – umístila někdejší hvězda automobilového průmyslu, německý Volkswagen. Prodeje? Jen 825 tisíc elektrických vozů.

Podle prognózy agentury Bloomberg se na nelichotivé pozici německé firmy jen tak něco nezmění. Pozdní a pomalá reakce na nástup elektromobility ji přijde draho a v boji o světovou jedničku už je nejspíš ze hry. Letos a v příštím roce se její ztráta na vedoucí dvojici bude naopak prohlubovat.

Pro zákazníky a odbyt elektromobilů je ostré soupeření Číňanů s automobilkou vlastněnou Elonem Muskem dobrou zprávou. „Zvýšená rivalita pravděpodobně vyvolá intenzivní cenovou konkurenci, která bude tlačit na marže,“ píše Bloomberg. Brzdit rostoucí poptávku naopak může – hlavně v Evropě a ve Spojených státech – nedostatek veřejných dobíjecích stanic.

 S německým Volkswagenem (ale třeba ani s japonskou Toyotou) už analytici agentury minimálně pro toto desetiletí nepočítají. Jelikož čínská BYD se bude dál zaměřovat hlavně na domácí trh a expanze do světa bude pomalá, jediným skutečně globálním hráčem tak zůstane Tesla. Podle odhadů by v roce 2030 mohla po celém světě prodat 5,8 milionu vozů.

 Zmíněná predikce vývoje trhu ale tradiční automobilky úplně neodepisuje. Prý mají šanci bojovat alespoň o druhé místo, a to díky modelům nové generace, které mají uvést na trh v letech 2026 a 2027. Budou mezi nimi mimo jiné lidové elektromobily, jejichž ceny mají začínat na úrovni kolem 20 až 25 tisíc eur.

 Odepsání Volkswagenu jako kandidáta na titul největšího výrobce elektromobilů je v kontrastu s ani ne dva roky starou predikcí Bloombergu. Ta očekávala, že by německá automobilka mohla stáhnout náskok Tesly už v letošním roce. Nová verze analýzy ovšem počítá s tím, že v roce 2030 budou prodeje elektromobilů od Volkswagenu oproti Tesle jen asi dvoutřetinové.