Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Vítězný boj za spalovací motory. Německo protlačilo výjimku pro syntetická paliva

Evropská koalice bojující proti úplnému zákazu spalovacích motorů zřejmě uspěla. Evropská komise připravuje návrh, který umožní výrobu aut na syntetická paliva.

Vítězný boj za spalovací motory. Německo protlačilo výjimku pro syntetická paliva
ilustrační foto | Shutterstock.com

Evropský zákaz výroby a prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2035 se zdál definitivní. Nakonec ale zřejmě k úplné stopce nedojde. Díky německé iniciativě podpořené také Českem, Itálií a několika dalšími zeměmi patrně budou moci automobilky i po tomto termínu vyrábět spalovací motory, ovšem pouze na syntetická paliva.

Podle agentury Reuters už má Evropská komise připravený návrh, který mění dosavadní znění „protispalovací“ směrnice. Vytvořila v něm novou kategorii vozů, šitou na míru právě spalovacím motorům. Konkrétně hovoří o tom, že budou smět jezdit jen na uhlíkově neutrální paliva.

Eurokomisaři ovšem zároveň po automobilkách chtějí, aby nová auta mohla spalovat právě jen syntetická paliva. Mají prý vymyslet technologii, která vozům zabrání v jízdě, pokud řidič do nádrže natankuje běžný benzin nebo naftu. Jinými slovy, vozidlo by mělo umět rozpoznat fosilní paliva.

Automobilky i němečtí politici jsou ovšem k této podmínce skeptičtí. Agentura Reuters píše, že by v praxi znamenala nutnost vyvinout nový typ motorů. Všichni velcí výrobci přitom nyní investují miliardy eur do elektromobility a na výzkum „chytrého motoru“ nemají kapacity ani prostředky.