Zpátky na bicykly. Německý autoprůmysl se loučí se spalovacími motory
Německo postavilo svou ekonomickou prosperitu na výrobě špičkových automobilů se spalovacím motorem. Dobré časy ale německým značkám právě končí.
Stuttgart, hlavní město Bádenska-Württemberska, je někdy považován za hlavní světové město spalovacích motorů. Právě ve Stuttgartu má sídlo významný evropský výrobce luxusních vozů, automobilka Mercedes-Benz. Tradici výroby aut se spalovacím motorem založili už v roce 1886 Gottlieb Daimler a Carl Benz.
A ve Stuttgartu působí i nový startup Mäx & Mäleon. Nabízí nákladní elektrokola, jež uvezou náklad do sta kilogramů a mají se stát alternativou k současným autům. I tato značka paradoxně odkazuje na historii špičkových spalovacích motorů z průmyslové aglomerace na jihozápadě Německa. „Tam, kde se kdysi vyrábělo první auto, nyní stavíme první skutečnou alternativu,“ hlásají zakladatelé firmy, kteří, jak s nostalgií poznamenal deník Die Welt, mají ambici vytlačit tradiční auta vonící benzinem a naftou na okraj trhu.
Luxusní elektrokolo za 200 tisíc
Nabídka luxusních elektrokol za 8500 eur (207 tisíc korun), která uvezou více lidí nebo náklad na konstrukci před řídítky, ukazuje na změnu v myšlení obyvatel největší evropské ekonomiky. Zároveň věští motorům s písty a válci nepříliš dobré vyhlídky a znamenají zásadní komplikace nejen pro německý, ale i český průmysl.
Právě výroba technologicky špičkových automobilů byla v posledních dekádách hlavním motorem německé prosperity. A po roce 1989 se do tohoto úspěšného byznysu zapojilo i Česko.
Soustavný politický tlak Bruselu na snižování uhlíkových emisí v osobní dopravě vede ovšem automobilky k tomu, že už oznámily faktický konec vývoje a prodeje vozů se spalovacími motory. V případě české Škodovky byla nedávno představena poslední generace naftových a benzinových modelů automobilu Škoda Superb (jedná se o benzinové motory o obsahu 1,5 a dva litry a naftový dvoulitr). Konec výroby spalovacích motorů se očekává s příchodem roku 2035.
Místo stovek součástek jen dvacet
Automobiloví analytici připomínají, že vývoj a výroba spalovacího motoru zaměstnávají mnohem více kvalifikovaných pracovních sil, často špičkových odborníků, než výroba elektromotorů, respektive elektromobilů. Spalovací motor totiž obsahuje několik stovek pohyblivých součástek, kdežto u elektromotorů to je zhruba dvacítka. Na údržbu je navíc elektromotor mnohem méně náročný, takže ubude práce i pro autoservisy.
Německá vládní agentura Germany Trade & Invest (GTAI) ve zprávě z roku 2022 o německém automobilovém sektoru uvedla, že tato branže zaměstnává 786 tisíc lidí. Německý automobilový průmysl má obrat ve výši 411 miliard eur a v zemi se ročně vyrobí přes tři miliony osobních vozů.
Tady je vhodné poznamenat, že v osmkrát menším Česku se každoročně vyrobí dokonce více než milion automobilů a v produkci na obyvatele nás poráží už jen sousední Slovensko.
Německu chybí vize
Hlavní lobbistka autobranže Hildegard Müllerová, která je šéfkou Německého svazu autoprůmyslu (VDA), varovala, že její domovina ztrácí v globální soutěži konkurenceschopnost. Požaduje proto od vlády v Berlíně provedení zásadních reforem.
Rozvoji výroby – nejen automobilové – brání podle jejích slov přílišná regulace, byrokracie a pomalé rozhodování politiků. Na druhou stranu chybí jasná vize pro budoucí obory, jako je vývoj umělé inteligence a s tím související rozvoj softwaru pro automobily.
Ředitel firmy Bosch Stefan Hartung rozvoj elektromobility obhajuje. Doufá, že i na tomto poli mohou hrát německé značky důstojnou roli. „Ještě není konec hry,“ optimisticky věří.
Zatím ovšem produkci aut do zástrčky vévodí americká Tesla (ve třetím čtvrtletí tohoto roku prodala 435 059 „čistých“ elektromobilů), na niž se rychlostí závodního koně dotahuje čínská společnost BYD (ve stejném období 431 603 vozů). Tesla navíc ve své gigafactory u Berlína plánuje tamní produkci zdvojnásobit na jeden milion aut ročně.
Naděje příznivců spalovacích motorů se upínají k vývoji umělých neboli syntetických paliv, jež budou uhlíkově neutrální. Ta by mohla spalovacím motorům zajistit „život po životě“. Tuto variantu nově nevylučuje ani Brusel, jenž reaguje na nátlak některých států jako Německo nebo Polsko. Automobilka Porsche v březnu oznámila, že experimentuje s výrobou umělých paliv z obnovitelných zdrojů v Chile.
Červencový průzkum uznávaného mnichovského institutu Ifo ale dokládá, že němečtí manažeři automobilek už ztratili důvody k optimismu. „Mezi výrobci automobilů panuje velká nejistota,“ potvrdil Oliver Falck z Centra pro průmyslovou ekonomiku a nové technologie. Výhled je nejhorší od mezinárodní finanční krize v roce 2008.
Dosud mohly automobilky vývoj elektromobilů financovat pomocí zisků z prodeje aut se spalovacími motory. V následujících letech to už ale nemusí platit.